Bobby

Ben je in de veronderstelling dat Bobby het verhaal vertelt achter de moord op Robert F. Kennedy? Dat is onjuist! Dit werk van Emilio Estevez bestaat uit een aantal verhaallijnen die zich allen in en rond het Ambassador Hotel ten tijde van de moord op Boobbert F. K.  afspelen. Eentje vertelt over een alcoholverslaafde zangeres, een ander over een latino die een footballmatch mist omdat hij dubbele dienst moet draaien en weer een ander gaat over een huwelijk dat gesloten wordt zodat de bruidegom niet naar Vietnam hoeft. Eigenlijk zijn het er te veel om op te noemen, want er zijn ook nog verhaallijnen voor de hoteleigenaar, de campagnevoerders/leiders van Kennedy, de manager van de keuken, een aantal telefonistes etc.. Tussendoor krijgen onze kijkbuisvrienden ook nog regelmatig beelden te zien van de persoon waar deze film toch om draait:  Robert F. Kennedy. De enige echt leuke verhaallijn is die van twee campagnevoerders die op de verkiezingsdag hun eerste LSD trip beleven (tijdens werktijd).

Met zo'n enorme sterrencast als waarmee meneer Estevez aan de slag heeft kunnen gaan is het moeilijk een echt slechte film af te leveren. Helaas heeft hij buiten zijn te verwachten acteerprestatie niet veel creativiteit toegevoegd aan de film. De opbouw deed me sterk denken aan Crash. Net als het multiculturele thema dat sterk aangehaald wordt. Het lijkt wel of  ze tegenwoordig in Hollywood om aan hun richtlijnen te voldoen de verhaallijnen zo aanpassen dat er genoeg latinos en negers in voor komen. Maar dit terzijde. Naast  het gebrek aan creativiteit stoorde ik me ook aan de enorm moralistische ondertoon of in dit geval misschien wel boventoon! We moeten elkaar respecteren, geen oorlog maken en niet zinloos elkaar afmaken. Dan hadden de Kennedys nog geleefd en had de V.S. nooit zulke vervelende dingen gedaan. Dan was er nu wereldvrede en hoefden we ons alleen nog maar bezig te houden met jointjes rollen en samen zingen. Ook nu kunnen we dat doel nog bereiken, maar dan moet je de volgende verkiezingen wel op de democraten stemmen! Waarom dan toch een voldoende? Hollywoodvermaak met goede acteurs en hier en daar een leuke scene, over het geheel genomen niet saai (wat wil je ook met ik geloof 22 personen die gevolgd worden) en een niet te beredeneren gevoel dat Bobby toch gewoon een zesje verdient. Of misschien is het wel gewoon omdat het zo cool is dat het om een filmboob draait?

6 7 5.5 5 6

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobbert:
- The Wooden Camera (drama / speelfilm : 7.5)