The Magnificent Seven

Een bende Mexicanen plundert als het tijd is om te oogsten steevast hetzelfde stadje. De bewoners zijn simpele Mexicaanse boeren die hier niets aan menen te kunen doen, eigenlijk vooral omdat het tevens enorme slappelingen zonder kloten zijn. Een van de boeren klopt ten einde raad aan bij Chris, een kerel die hij zojuist iets enorm heldhaftigs heeft zien doen. Het betaalt ruk, maar Chris heeft er wel oren naar de boeren te helpen. Om onverklaarbare redenen vindt hij zes andere stoere kerels die al even nobel als hij zijn. De zeven trekken naar het stadje om te voorkomen dat ook de volgende oogst wordt geplunderd. Hiervoor moeten Chris en kompanen het opnemen tegen een bende van veertig man sterk...

Ik ben nauwelijks te spreken over deze klassieker, die deze status mijns inziens niet verdient. Aan het originele concept van Akira Kurasawa's The Seven Samurai, het betreft hier namelijk een remake, is enkel een vrachtlading Amerikaanse afgezaagdheid toegevoegd. We hebben hier niet te maken met één coole Amerikaanse held, maar wel zeven! Op zich zou dit feit zeven keer zoveel vermaak kunnen opleveren, maar dat is hier niet het geval. Van enige uitdieping van deze personages is namelijk geen sprake. Combineer dit met de houterigheid die de zeven vertolkers allen aan de dag leggen en je blijft enkel zitten met een overdaad aan ongeloofwaardige figuren.

De acteur die de kroon spant qua baggervertolking is nota bene hoofdrolspeler Yul Brynner. Ik zag de man ooit een robot-cowboy spelen in Michael Crichton's Westworld (1973) en meende dat hij dat naar behoren deed. Waarschijnlijk is hij echter gecast naar aanleiding van The Magnificent Seven, want hier acteert hij exact hetzelfde, hetgeen een ronduit lachwekkende performance oplevert. De enige acteur die iets fatsoenlijks weet te brengen is slechterik Eli Wallach.

Ook voor de rest is het eigenlijk huilen met de pet op, voornamelijk door de teringzooi aan clichés die wordt gespuid, de knullige dialogen en het feit dat er veel te weinig actie wordt geboden. De film had dan ook gerust een half uur mogen worden ingekort. Op het einde lokken de bad guys overigens de zeven helden in de val, maar laten ze om onbegrijpelijke redenen gewoon gaan (met wapens en al). Deze ontwikkeling ging er bij mij niet in, evenals de kotsopwekkende romance die de prent biedt, overigens. Hmm, verdient deze film eigenlijk wel een vier-en-een-half?

6 5 6 3 4.5

- Compañeros (western : 8.5)
- Django (western : 8)