The Trouble with Harry

In de mooie herfstachtige bossen van New England is Captain op konijnen aan het jagen. Als hij denkt er eentje geschoten te hebben vindt hij een lijk. Hij vermoedt deze man te hebben neergeschoten en wil het lijk laten verdwijnen. Dit lukt hem echter niet, want er komen continu allerlei mensen langsgelopen. Zij zien het lijk allemaal wel, maar hebben er weinig interesse in. Een chick die het lijk Harry noemt is zelfs erg blij het te zien. Als Sam langskomt toont deze meer interesse en samen met Captain wil hij het raadsel om de dood wel oplossen. Er zijn meerdere personen die er iets mee te maken kunnen hebben. Zo is de blije chick de vrouw van Harry en is het liefje van Captain diezelfde ochtend door Harry aangerand. Toch vinden zij geen van allen de dood van Harry echt erg en wordt zijn lijk keer op keer opnieuw begraven. De hulpsheriff wil er echter het zijne wel van weten en valt de anderen lastig. Ze moeten de doodsoorzaak van Harry achterhalen, uit de handen blijven van de hulpsheriff en ondertussen ook nog pas ontstane vriendschappen proberen om te toveren in relaties.

The Trouble with Harry is een oudje van Alfred Hitchcock, maar op geen enkele manier te vergelijken met zijn andere films. Waar hij normaal excelleert in het maken van spannende thrillers is deze prent een komedie. Geen conventionele komedie, maar wel zonder zijn gebruikelijke suspense. Het is erg jammer dat de zwarte humor weinig indruk op mij maakte. Ik heb dan ook nauwelijks gelachen om de gebeurtenissen in de film, ondanks dat ik er de humor op zich wel van in kon zien. Als komedie vind ik The Trouble with Harry dan ook niet geslaagd. Toch beloon ik de film met een voldoende, maar dat komt door andere zaken. Zo vind ik het acteerwerk van de hoofdrolspelers stuk voor stuk sympathiek en heb ik me daarmee dan ook het meeste vermaakt. Dit ook doordat de nadruk niet op één karakter ligt, maar op een hele groep van licht absurde karakters. Daarnaast is ook het camerawerk puik en is de setting van de film erg mooi weergegeven, zeker voor zo'n oude film. Een ander minpuntje nog is de te grote aandacht voor de opbloeiende liefdesrelaties tussen de hoofdpersonen, die feitelijk niets aan het verhaal toevoegen. Wanneer je kennis wil maken met Hitchcock is dit waarschijnlijk niet de beste keuze, maar toch is deze prent wel de moeite waard. Edoch, niet om de reden waarvoor ze gemaakt is.

5 6 7 7 6

- Lost in Translation (speelfilm / humor : 7)
- I Heart Huckabees (speelfilm / humor : 7)