I Heart Huckabees

In een stadje is er een conflict gaande over de inrichting van een lokaal natuurgebied. Albert Markovski wil samen met zijn actiegroep proberen het moeras te behouden, mede daar het jaren geleden door een rijke familie aan de stad is nagelaten. Aan de andere kant is er de charismatische Brad Stand die graag zou zien dat er een nieuwe vestiging van de winkel Huckabees, waarvoor hij werkt, op het terrein komt. De twee werken elkaar regelmatig tegen, maar door Stand's charisma weet hij de actiegroep meer en meer voor zich te winnen.

Markovski zit ondertussen op een punt in zijn leven waarin hij zich afvraagt waarom en waarvoor hij het allemaal doet. Bovendien heeft hij het idee dat sommige toevalligheden te toevallig zijn. Om antwoord te krijgen op zijn vragen schakelt hij de hulp in van twee existentialistische detectives. Dit stelletje zal Markovski van dichtbij volgen en heel zijn privé-leven uitpluizen om tot de antwoorden te komen. Als hulpmiddel wordt hij gekoppeld aan Tommy Corn, een gast die met dezelfde vragen worstelt. Als Stand erachter komt dat Markovski de detectives in dienst heeft genomen, besluit hij dit ook te doen. De inzichten die hij hierdoor krijgt zorgen ervoor dat hij de actiegroep zo ver kan krijgen het terrein aan hem te doen toekomen. Markovski heeft inmiddels echter zijn eigen doelen en dat is het aanpappen met schrijfster Vauban, die hem hopelijk meer kan helpen antwoorden te vinden.

Gemakkelijk is het zeker niet om een recensie te schrijven over I Heart Huckabees, ook bekend als I Love Huckabees. Ik bedoel, een existentialistische komedie, wat is dat nou helemaal? Daarom kan ik je eigenlijk alleen maar aanraden deze originele film zelf een keer te kijken. Om je een idee te geven, de sfeer die wordt neergezet is te vergelijken met die we ook zien in films als The Royal Tenenbaums of Garden State. Plat liggen van de humor zul je dus niet, maar elke keer weer weten de sprekende karakters toch op je lachspieren te werken. Vooral Jude Law zet een mooie rol neer als narcistische bedrijfsleider. Ook de rol van Dustin Hoffman als halve psychiater, halve detective is er een om in te lijsten. Er worden overigens nogal wat groeperingen op subtiele wijze op de hak genomen. Vooral zweverige typetjes moeten het ontgelden, maar ook reli's en de psychiatrie zijn de klos. Dit wordt niet op een platte manier gedaan, maar juist uiterst subtiel. Dit is meteen ook de kracht van I Heart Huckabees. Subtiliteit in de humor en een zeer origineel verhaal zorgen voor een zeer vermakelijke en bovendien sympathieke film. Waarom dit soort films de bioscoop in Nederland nooit haalt is me een raadsel, want ik lust er -net als bovengenoemde twee films- wel pap van.

7 7 7 8 7

- Lost in Translation (speelfilm / humor : 7)
- After Hours (speelfilm / humor : 6.5)