Dogville

Heel Dogville is opgenomen in een hangaar waar witte strepen op de grond zijn getekend die de muren van een dorp uitbeelden. Men kan dus altijd dwars door alle huizen kijken. Alleen een paar meubels en andere voorwerpen die belangrijk zijn voor het verhaal, zijn erin geplaatst. Dit maakt de film tot een film die prima als musical opgevoerd zou kunnen worden en tevens tot een cultfilm.

Apart! Ik zou er het volgende over willen zeggen: Het feit dat dat muren, deuren en ramen slechts strepen op de grond zijn doet geen afbreuk aan het gevoel en het verhaal in deze film, maar het voegt ook niets toe. Er wordt namelijk niets of nauwelijks iets gedaan met het feit dat alles doorzichtig is, behalve geklop en openmaking van onzichtbare deuren etc. Men zou een film in een dergelijke setting kunnen maken waarbij bijvoorbeeld meerdere verhalen tegelijkertijd verteld worden in de verschillende huizen die beiden te volgen zijn omdat de muren doorzichtig zijn. Maar hiermee wordt niets gedaan. Jammer.

De kale set zorgt er wel voor dat acteurs meer naar voren springen omdat de rest saai is om naar te kijken. Hierdoor gaat men wellicht wat meer op acteerwerk letten. Dogville heeft een goede cast en de gekke inwoners van het dorpje worden goed neergezet. Een zware mannenstem vertelt tussendoor wat er gaande is, waardoor het een soort sprookjesvorm krijgt.

Gaan wij door met het verhaal in deze film: Een vluchtende vrouw belandt in dit dorpje met 15 inwoners en wordt hier aanvankelijk warm ontvangen in ruil voor wat arbeid van haar kant. De maffia zit achter de vrouw aan waardoor de bewoners een risico moeten nemen als ze haar in hun gemeenschap opnemen. Als ze meer fysieke arbeid verricht, mag ze blijven. Ze wordt steeds meer de dorpsslaaf en bovendien door steeds meer mannen in het dorp verkracht. Ze probeert te vluchten maar moet vanaf dan vastgeketend verder werken. Hoe het verhaal afloopt zal ik niet onthullen. Het verhaal vind ik wel interessant, maar wel iets wat al veel vaker gedaan is.

Concluderend zou ik Dogville als 'wel geinig!' willen beoordelen! Dit betekent dat ik mij vermaakt heb tijdens het kijken en hem aan zou raden aan mensen. Zeker 'gecultiveerde' mensen. Grappig concept en goed uitgevoerd.

1 7 7 5 7

- Smultronstället (Wild Strawberries) (drama / speelfilm : 8.5)
- Play (drama / thriller : 8.5)