Cast Away

Toch maar even deze film gebliekt! Ik zal het verhaal wat verder toelichten. Tom Hanks werkt voor FedEx en moet rond de wereld vliegen om transportkwesties op te lossen. Zelfs op kerstavond gaat de pager van deze workaholic. Geen tijd meer om het kerstdiner uit te zitten. Als kadootje van zijn vriendin krijgt hij nog gauw even een zakhorloge met in het deksel een foto van haar alvorens hij dezelfde nacht nog in het vliegtuig stapt.

Het vliegtuig komt in een storm terecht en stort neer. Als enige overlevende spoelt Hankie aan op een onbewoond eiland. Als alle hoop op redding vervlogen is, begint hij als een amateurige holbewoner dingen uit te vinden. Zijn eerste succesje is het openkrijgen van een kokosnoot. De eerste dagen spoelt een aantal FedEx-pakjes aan. Hier haalt hij een paar handige spullen uit, zoals schaatsen die hij tot bijlen maakt, videobanden en een volleybal. Na verloop van tijd wordt hij behendiger. Zijn meesterwerk wordt uiteindelijk het maken van vuur. Maar voordat dit zover is, gooit hij met bebloedde hand de volleybal weg nadat zijn zoveelste poging mislukt is. Als hij de volleybal terugvindt, heeft deze een bloedafdruk op zich dat een beetje op een gezicht lijkt. De volleybal van het merk Wilson krijgt dezelfde naam en wordt zijn beste vriend op het verlaten eiland. Zo`n 4 jaar later spoelt er een scherm aan: Een zeil! Hij bouwt een vlot en waagt zich de grote oceaan op.

Cast away heeft een aantal sterke en zwakke kanten. Het deel op het eiland vind ik goed en is in al zijn simpelheid vermakelijk. Dit deel gaat langzaam, illustrerend hoeveel tijd hij heeft waarin hij niets kan doen. Zijn leven verandert abrupt van stress naar overvloed aan tijd. Zijn stilstaande zakhorloge benadrukt dit. Het gaat echter niet op een vervelende manier langzaam. De omgeving en zijn kleine bezigheidjes zorgen voor het vermaak.

Zwakke kanten zijn begin en eind. Het begin is niet erg boeiend te noemen en de scene waarin het vliegtuig neerstort voelt erg nep en studioachtig aan. Wat dat betreft heb ik volgens mij nog nooit een film gezien waarin een stormende oceaan overtuigend is neergezet (ziet er altijd plastic uit). Het ergste stuk komt echter aan het eind: Een vreselijk emotioneel stuk waar je nekhaar van overeind gaat staan. Maar die twee delen wegdenkend (die relatief kort zijn) hou je een vermakelijk stuk over die een modern Robinson Crosoe verhaal neerzet.

5 6.5 6.5 5 6.5

- The Man Who Wasn`t There (speelfilm / drama : 8)
- Amores Perros (speelfilm / drama : 8)
- The Shawshank Redemption (speelfilm / drama : 7)
- Rain Man (speelfilm / drama : 7)
- Changing Lanes (speelfilm / drama : 6.5)

Hoe beoordeelt Boobers categorie speelfilm eigenlijk?
012345678910

012345678910

Cast Away
Cast Away
Cast Away
Cast Away

Cast Away

Dit is typisch zo`n film, waarvan je van tevoren weet dat het gewoon een slechtere versie wordt van een op zich goed verhaal. Velen zeggen dat de acteerprestatie van Tom Wanks zo top is, omdat hij tegen een of andere bal aan moet praten. Ik snap persoonlijk niet wat daar moeilijk aan is. Oefent niet iedere acteur thuis zijn rol zonder dat er ook maar iemand bij is? Verder zou het verhaal zo leuk in een modern jasje zijn gestoken. Op dat punt moet ik deze movie wel wat credits geven. Ze zijn er nl. goed in geslaagd om er 1 grote reclamespot voor een postorderbedrijf van te maken. Echter wat ik altijd doe is de reclame wegzappen. Iets wat ik iedereen aanraadt ook bij deze gruwelijke film (of zal ik het toch maar commercial noemen) te doen.

4 5 3 1 3

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobbert:
- The Wooden Camera (drama / speelfilm : 7.5)