Punch-Drunk Love

Barry Egan is een loser zoals we ze wel vaker tegenkomen in films: nauwelijks vrienden, een kansloze baan en al zeker geen vriendin. Barry heeft het nog het extra nadeel dat hij enkel zussen heeft die hem continu vernederen en kleineren. Hij heeft hierdoor dan ook absoluut geen zelfvertrouwen. Zijn enige hobby is het dwangmatig verzamelen van airmiles, die hij vervolgens niet durft te gebruiken. Enfin, een van Barry's zussen heeft nog wel aandacht voor haar broer. Ze wil hem koppelen aan een collega, maar door zijn rare gedrag komt hier helemaal niets van terecht. Na het krijgen van een tip besluit Barry sekslijnen te gaan bellen om hier in contact te geven met leuke vrouwen. De vrouw die hij aan de lijn krijgt is echter betrokken bij een scam en bedreigt nu samen met haar vriend Barry financieel uit te kleden. De collega van zijn zus ziet ondertussen toch meer in Barry dan ze eerst dacht, dus gaan de twee weer daten.

Het verhaal hierboven komt waarschijnlijk zeer onsamenhangend over. Dat is niet zo vreemd, daar ik Punch-Drunk Love met mijn oogleden op half zeven heb gekeken en na zo'n drie kwartier besloot de film uit te zetten. Niet omdat ik moe was deze keer, maar omdat de gebeurtenissen in de film me op geen enkele manier ook maar enig vermaak boden. Deze recensie moet je dan ook meer zien als waarschuwing voor deze film, dan als een poging een volledige recensie te bieden. Waarom is Punch-Drunk Love zo slecht? De film wordt als komedie aangekondigd, maar is er verdomde weinig te lachten voor de kijker. Door het tragi-komische liefdesverhaal heen wordt zo nu en dan wat totaal misplaatste flauwe humor geboden (heftruck verliest vracht e.d.). Deze toevoegingen doen extra hard voelen hoe slecht de rest van de film wel niet is. Ik kon geen enkele sympathie krijgen voor Barry, laat staan dat het me enige flikker kon interesseren wat er überhaupt gebeurde in deze hele film. Eigenlijk weet ik niet eens waarom ik dit -door andere bronnen overigens goed beoordeelde- werkje zo slecht vind. Zal wel weer aan mij liggen ofzo, maar ik raad het je in ieder geval van harte af. Regisseur Paul Thomas Anderson leverde mijns inziens met Magnolia een film af die in ieder geval vele malen beter is.

5 6 3 5 2.5

- High Fidelity (humor / romantiek : 7)
- The 40 Year Old Virgin (humor / romantiek : 6.5)