Casshern

Wat gelijk zal opvallen aan Casshern, zijn de aparte settings die verkregen worden door overweldigend gebruik van effecten. Deze effecten zijn wellicht niet van topkwaliteit, maar getuigen van rijke (en zieke) fantasie. Een futuristische stad wordt neergezet, bestaande uit nieuwe en oude elementen. Zo rijden er bijvoorbeeld oldtimers rond, terwijl de gebouwen hypermodern zijn. Alles doet heel erg zwaar en duister aan. Er wordt veel gebruik gemaakt van rood en geel. In deze bizarre toekomst is een wetenschapper gestressed bezig om het genetische onderzoek een stapje verder te brengen. Hij wil het mogelijk maken om lichaamsdelen te kweken. Enerzijds om de zieke en door radioactiviteit besmette bevolking te helpen, maar meer nog om zijn zieke vrouw te kunnen redden. Ondertussen gaat zijn zoon naar het front en komt hij in een kist terug. Het onderzoekscentrum gaat naar de kloten en een berg mutanten rijzen uit de reservoirs. De meesten worden gelijk doodgeschoten, maar een handje vol ontsnapt. De wetenschapper ziet dat zijn experiment wel effect heeft en besluit om zijn dode zoon in zo'n reservoir te dumpen. Voila, hij komt tot leven en heeft als bonus bovennatuurlijke krachten! Helaas hebben de ontsnapte mutanten dit ook en zij verklaren de mensheid de oorlog. Op het slagveld wordt een oorlog uitgevochten dat nog triester is dan een loopgravenoorlog en de mutanten nemen het tegen elkaar op.

De hele film wordt gedragen door effecten. Uit ieder beeld blijkt dat er erg veel werk aan te pas is gekomen. Soms lijkt het haast een stripverhaal, door het aparte kleurgebruik, oversaturatie en verscherping van het contrast. Er komt nog één aspect bij: Aan het einde van de film wordt het verhaal erg moraliserend. Duidelijke gelijkenissen worden getrokken met de huidige maatschappij, zoals het concept van pre-emptive strike. Dit kan je top vinden, of niet. Ik sta er meestal niet om te springen, maar heb er meestal geen problemen mee. Ik vond dit deel echter wel heel erg lang duren, waardoor wat verveling optrad. Ze hadden de film een half uurtje korter moeten laten duren. Dit minpuntje vergetend, hou je een hele aparte film over die nog wel even in je geheugen gegrift zal blijven!

7.5 5.5 7.5 7 7

- Shi mian mai fu (House of Flying Daggers) (martial arts : 7)
- The One (martial arts / science fiction : 6.5)