Crocodile Dundee

Iedereen kent Crocodile Dundee! Tenminste, als je een ouwe lul bent. Het is gek hoe sommige films het voor elkaar krijgen om een intrigerend personage neer te zetten, terwijl dat in veel films van nu volledig mis gaat. En dit terwijl het personage Crocodile Dundee zo simpel is: een halfwilde Australiër met een heerlijk Australisch accent en een groot mes! En niet te vergeten zijn hoed en kenmerkende kleding gemaakt van crocodillenleer. Maar er is ook iets in zijn personage wat aanspreekt. Iets wat Linda Kozlowski (Sue Charlton) onweerstaanbaar vindt als zij hem komt opzoeken in de bush om een rapportage over hem te maken. Dundee is namelijk heel erg easy going en simpel. Hij kent niet de onzinnige problemen waarmee de vooruitstrevende New Yorker voortdurend mee kampt. Problemen zoals prestige en het onderhouden van oppervlakkige contacten om hogerop te klimmen. Hij zegt waar het op slaat. En als iemand hem niet bevalt, deelt ie een flinke mep uit. Of zwaait hij met zijn enorme mes!

Zoals je misschien al kunt raden, draait de hele film om Crocodile Dundee. Zijn personage vult de hele film met subtiele maar erg goede humor! Veel mensen delen deze film in in het genre 'Avontuur'. Maar dit klopt eigenlijk niet. het tweetal maakt weliswaar een wandeling door de Australische bossen, maar tijdens deze wandeling gaat het niet over de omgeving maar over de relatie tussen Dundee en Linda. Het gaat er dan niet over dat Linda bijna wordt opgegeten door een enorme krokodil, maar om het feit dat de verhouding tussen de twee verandert omdat Dundee haar redt. Enerzijds krijgt ze daardoor respect voor hem, anderzijds ziet ze in hoe eigenwijs ze is. Een ander sterk aanwezig element, is romantiek. Dit is misschien wat melig en voorspelbaar gedaan, maar de humor houdt de film gedurende de hele speelduur levendig! Crocodile Dundee rules! Hopelijk maken ze hier nooit een remake van, want dan krijg je een vreselijke film die wel ingedeeld moet worden in het genre actie/avontuur.

6.5 7.5 7.5 7.5 7.5

- The Gold Rush (humor / romantiek : 7.5)
- Shallow Hal (humor / romantiek : 6.5)