Cigarette Burns (Masters of Horror 01.08)

Cigarette Burns (Masters of Horror 01.08)Bioscoopeigenaar Kirby Sweetman (Norman Reedus) krijgt van de excentrieke, puissant rijke filmnerd Mr. Bellinger (Udo Kier) de opdracht om de laatste kopie van de film La Fin Absolue du Monde te vinden. Dit is niet zomaar een of ander obscuur cultwerkje, maar een heus wapen. Bij een eerste screening begonnen mensen in het publiek elkaar, onder invloed van de prent, af te slachten. Het zal Kirby verder worst wezen. Het vinden van de film levert hem $200.000,- op, exact het bedrag waarvoor hij bij zijn schoonvader in het krijt staat. Die schoonvader is overigens niet zo'n fan van Kirby, die zijn dochter aan de drugs geholpen had, waarna ze zelfmoord pleegde.

Al vrij spoedig tijdens zijn queeste wordt Kirby geplaagd door herinneringen hieraan en maakte hij legio voorbeelden van ander bizarre voorvallen mee, steevast voorafgegaan door het zien van 'cigarette burns', die rondjes die je in de bioscoop op het scherm ziet als er een reel verwisseld moet worden. De intrigerende film is al velen noodlottig geworden. Zal dit ook Kirby's lot zijn?

De oude meester John Carpenter kan het blijkbaar nog steeds. Cigarette Burns is namelijk met gemak een van de beste horrorfilms die ik de laatste tijd aanschouwde. Alle elementen zijn een paar graadjes beter dan die van de gemiddelde prent in het genre, wat resulteert in een goed geacteerde (zelfs Udo Kier is in vorm) en - gemonteerde film, gelardeerd met een lekker creepy sfeertje. Bovendien is het concept niet onaardig te noemen.

Zoals het een goede griezelaar betaamt is er ook voldoende ruimte voor verontrustende en bloederige scènes. Dit is de eerste film die ik zag uit de serie Masters of Horror, waaraan onder meer de eveneens gelauwerde cineasten Dario Argento, Stuart Gordon en Takashi Miike ook hun bijdrage leverden. Al met al is Cigarette Burns geen verkeerde introductie geweest en ben ik benieuwd naar wat de andere episodes in petto hebben.

6 7 8 6 7

- Imprint (Masters of Horror 01.13) (horror / thriller : 7)
- The Dentist 2 (horror / thriller : 6.5)