The Dentist 2

Tandarts Dr. Alan Feinstone ontsnapt uit de inrichting waar hij zat voor de gruweldaden die hij pleegde in het eerste deel. Het enige dat hij ambieert is in rust te leven. Onder een valse naam vestigt hij zich in het gehucht Paradise, Missouri. Helemaal de oude is de tandarts nog niet, maar er heeft wel een psychologische transitie plaatsgevonden. Alan weet nu het verschil tussen goed en kwaad. Door zichzelf veelvuldig in zijn arm te snijden kan hij zijn onderhuids aanwezige sadistische lusten enigszins onder controle houden. Alles lijkt redelijk goed te gaan en de dokter stort zichzelf zelfs weer in een romance. Als er echter een kroon bij Alan afbreekt, wordt zijn buitensporige aggressie weer getriggerd. Hij slacht de plaatselijke tandarts af, omdat die het beroep tandarts ten schande maakt. Het dorp heeft dus een nieuwe tandarts nodig, een baantje waar Alan aanvankelijk niet voor is te porren. Uiteindelijk gaat hij toch overstag. Als Alan zich gaat inbeelden dat zijn nieuwe vriending vreemdgaat, kan hij zichzelf echter niet meer bedwingen en hangt hij wederom de seriemoordenaar uit. Ondertussen heeft zijn vrouw een privé detective ingehuurd om hem op te sporen. Zij wil namelijk wraak voor het afsnijden van haar tong... Als dit tweede deel naast het origineel legt, is het verrassend om te concluderen dat ze eigenlijk even goed zijn. Dit komt omdat het vervolg een ander soort film is, waarin de hoofdpersoon meer een round character is. Er is hoofdrolspeler Corbin Bernsen dus meer gegeven om mee te werken -een karakter met dualistische gevoelens-, een vertrouwen dat hij niet beschaamt. Feitelijk zet de acteur de tandarts nog beter neer dan in het origineel. The Dentist 2 zou je dus kunnen zien als een moderne Dr.Jekyll and Mr.Hyde, wat veel meer psychologische diepgang met zich meebrengt dan de voorganger. Niettemin is ook dat een coole film, maar dan om andere redenen. Brian Yuzna en Corbin Bernsen mogen wat mij betreft wel aan de slag gaan met een derde deel.

6 7 7 6 6.5

- Cigarette Burns (Masters of Horror 01.08) (horror / thriller : 7)
- Imprint (Masters of Horror 01.13) (horror / thriller : 7)