The 40 Year Old Virgin

De veertigjarige Andy is best wel als een grote loser te bestempelen. Hij heeft niet echt vrienden, heeft een kansloos baantje in een electronicazaak en spaart bovendien action figures. Daarnaast is hij ook nog eens maagd. Tegen zijn collega's gedraagt hij zich over het algemeen redelijk stoer, met verhalen over de tientallen vrouwen die hij weer heeft liggen neuken. Deze leugen komt echter uit, waarna het hele bedrijf Andy aan de vrouw wil helpen. Zijn collega's houden er allemaal verschillende tactieken op na, waardoor Andy nooit echt kan scoren, maar in ieder geval een heleboel kansen heeft. Toch wordt hij verliefd op de eigenaresse van een nabij gelegen winkel. Andy is echter bang voor zijn eerste keer en zij wil ook niet meteen het bed in duiken, dus ontstaat er een platonische relatie. Als de grote dag er eenmaal is krijgen ze echter ruzie. Andy stort zich in het uitgaansleven en begaat bijna de fout zich door een andere vrouw te laten ontmaagden. Maar Trish wil Andy niet kwijt en zet alles op alles om alsnog te scoren.

Ondanks het behoorlijk cliché-matige verhaal dat je net hebt gelezen, heeft The 40 Year Old Virgin een redelijk originele invalshoek. De focus ligt namelijk niet op de relatie tussen Andy en Trish maar vooral op zijn booberigheid en alle mislukte scoor-pogingen. Hierdoor vormt romantiek niet de hoofdmoot van deze film, hoewel dit zeker tegen het einde nog wel een plaatsje heeft. Daar Andy's collega's allemaal behoorlijk geinige en rare figuren zijn heb ik meerdere keren in een deuk gelegen. Ik beoordeel deze film daardoor iets hoger dan een film van dit stramien normaal gesproken door mij zou worden. Mocht je deze film ooit tegenkomen, zorg dan wel dat je de langere ongecensureerde versie in handen krijgt voor wat functioneel bloot van een tweetal Amerikaanse pornosterren.

6 5 6 6 6.5

- High Fidelity (humor / romantiek : 7)
- Ted (humor / romantiek : 6.5)