Scary Movie 4

Men herinnere zich nog het ongeveer een jaar geleden uitgekomen War of the Worlds? Nou mooi, want dan hoef ik het verhaal van Scary Movie 4 eigenlijk niet verder meer uit te leggen. Ook hier komen er namelijk aliens naar de aarde, waarop de hoofdrolspeler met zijn kinderen in paniek op de vlucht slaat. Deze Tom Ryan heeft ergens echter ook nog een scharreltje rondlopen. Zij gaat op zoek naar Tom, maar belandt tijdens haar zoektocht in een dorpje dat in de Middeleeuwen lijkt gestoken te zijn gebleven. Ondertussen is er ook nog een of ander gaar plan gaande van een pop die Dr. Phil en Shaquille O'Neal heeft ontvoerd, vastgetekend in een badkamer en hun hun voeten af wil laten zagen.

Het moge duidelijk zijn, Scary Movie 4 neemt weer een zooi recente films op de hak. Deze keer zijn het naast eerdergenoemd War of the Worlds onder andere Saw, The Village, Brokeback Mountain en Million Dollar Baby. Het horrorelement dat in eerdere Scary Movies nog wel eens aanwezig was is hier naar de achtergrond geschoven. Parodiëren op welke film dan ook vormt de hoofdmoot van dit laatste deel uit de serie. Twee weken geleden heb ik het tweede deel uit de serie gekeken en zonder tegenzin hoopte ik ook hier op een avondje simpel vermaak. Helaas de voorspelbaarheid is zo groot en de grappen zijn zo slecht dat er nauwelijks echt gelachen kan worden. Sowieso bestaat de helft van de grappen uit hoofdstoten en bal in gezicht krijgen en dat heb ik toch echt al wel duizend keer eerder gezien. Deze film had ik achteraf bezien dan ook eigenlijk niet hoeven te aanschouwen. De enige echt goede grap gaat over Tom Cruise en zijn belachelijke vertoning bij de Oprah Winfrey Show. Hopelijk is dit echt het laatste deel in de Scary Movie serie, want nog langer doorgaan met dit concept kan echt niet meer.

Edit: Inmiddels is bekend dat deeltje vijf in productie is. Never change a winning concept lijkt het motto. In 2008 kan ervan genoten gaan worden.

6 3 4 1 4

- Monty Python and the Holy Grail (humor / fantasy : 10)