Mononoke-hime (Princess Mononoke)

Princess Mononoke (of Mononoke-hime) is een animatiefilm van Hayao Miyazaki (bekend van Spirited away) over de strijd tussen de natuur en de mens (of industrie). Spirited away is misschien óók geen kinderfilm maar wel geschikt voor alle leeftjden, deze film is dat, door het thema en mate van geweld, zeker niet. Ashitaka is een prins van een geïsoleerde stam en wordt tijdens een gevecht met een demonisch wild zwijn vervloekt. Om zijn leven te redden moet hij zijn geboortestreek verlaten om uit te vinden waar de demoon vandaan komt. Op zijn tocht komt hij in een strijd terecht tussen een mijnkolonie en een bos met verschillende dierenstammen. Tussen deze twee groepen is al een tijd een oorlog gaande. De twee partijen worden allebei geleid door sterke vrouwen. Lady Eboshi heerst over de mijnkolonie en San, ook wel princess Mononoke genoemd, leidt de strijd van de dieren. Beiden hebben vanuit hun eigen optiek goede bedoelingen. Eboshi vangt in haar stad ex-prostituees en melaatsen op en probeert een goed bestaan voor haar mensen te waarborgen. San is opgevoed door wolven en probeert het bos te redden dat gekapt wordt voor mijnbouw. Ashitaka probeert zonder een kant te kiezen of te oordelen, de twee partijen nader tot elkaar te brengen. Daarnaast wil hij de machtige geest van het bos overtuigen hem te genezen.

Een mooi, sprookjesachtig verhaal met sterke thema's en verschillende lagen. Sfeervolle beelden ondersteund door mooie muziek. Ik heb de engels ingesproken versie bekeken en vond de stemmen, veelal ingesproken door bekende acteurs zoals Mimi Driver, Billy Bob Thornton & Bilie Crudup, erg goed gedaan. Vandaar een acht voor het acteerwerk. Het knappe van deze film (en andere films van Miyazaki) vind ik dat er zoveel in zit. Humor, een goed en origineel verhaal, sfeer, interessante en grappige personages, emotie en alles op een goed gebalanceerde manier. Naast veel expliciet geweld ook kleine schattige boomgeestjes. Daarnaast is er ook veel aandacht besteed aan details die de beelden verrijken en de sfeer versterken. Dit alles wordt afgesloten met een sterk einde. Deze film is voor de liefhebber van dit genre dus zeker een aanrader!

8 8 8 8 8

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens BoobiŽlle:
- Sen to Chihiro no kamikakushi (Spirited Away) (animatie / fantasy : 8.5)