Rushmore

Gezien ik "The life aquatic with Steve Zissou" en "The royal Tenenbaums" erg kan waarderen en veel goede dingen over deze film had gelezen, stond deze film hoog op mijn lijstje van films die ik graag wilde zien. Vanavond eindelijk mijn kans. Na bijna twee uur verveling tijdens het bekijken van Pitch Black was ik echt toe aan iets boeiends. Wat een tegenvaller! Dan was zelfs Pitch Black nog vermakelijker. Maar ik zal bij het begin beginnen: het verhaal. Scholier Max (gespeeld door Jason Schwartzman) heeft het enorm naar zijn zin op Rushmore academy, een enorme kakschool waar hij uit de toon valt door zijn eenvoudige komaf. Hij vertelt daarom iedereen dat zijn vader "slechts" arts is (hij is eigenlijk kapper) en verwerft een prominente plaats doordat hij lid is van zo'n beetje elke mogelijke club en vereniging die je kan bedenken. Hij raakt bevriend met multimiljonair Herman Blume (rol van Bill Murray) een vader van schoolgenoten. Blume is een wazige vent zoals Murray ze wel vaker speelt. Een beetje een groot kind. Dan wordt Max verliefd op een lerares en gaat het mis. Hij wordt van school gekickt en afgewezen door lerares Rosemary. Om het geheel nog pijnlijker te maken wordt Blume, tijdens een bizarre lijmpoging voor Max, ook verliefd op Rosemary en is dat wel wederzijds. Max zakt nog verder weg in zijn misère, Rosary dumpt Blume, die glijdt ook af en de vrienden vinden elkaar weer. Max lijmt de relatie tussen juf en Blume en scoort zelf een vriendinnetje op zijn nieuwe public school. Einde verhaal.

Als je het verhaal zo leest dan lijkt het net zo'n hollywood teen movie. Dat is het niet. Het is meer de setting voor een bepaalde subtiel absurde sfeer die Anderson wil creeëren. Op mij komt die sfeer echter niet over. Ik vond het voornamelijk saai, niet grappig, niet boeiend en de hoofdpersoon vond ik best een irritant mannetje. Het gedrag van de juf en met name haar eindeloze geduld en vriendschap met Max vond ik nog irritanter. Schwartzman's acteerwerk is middelmatig, dat van Murray op zich wel okay maar hij komt ook niet echt uit de verf, daar is de rol niet naar. Hij zet op zich wel een bepaald type neer maar das ook niet zo moeilijk in deze film. Het is vast een hele intelligente film met allemaal goed doordachte verwijzingen naar andere films en karakters maar mij doet het weinig. Jammer Wes.

6 6 4 5.5 4

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobiëlle:
- The Life Aquatic with Steve Zissou (humor : 8)
- Delicatessen (humor / fantasy : 8)
- Siu lam juk kau (Shaolin Soccer) (humor / martial arts : 7.5)
- El día de la bestia (humor / horror : 7)
- Nothing (humor : 7)

Hoe beoordeelt Boobiëlle categorie humor eigenlijk?
012345678910

Rushmore
Rushmore
Rushmore

Rushmore

Dat Wes Anderson zijn films over een absurde boeg gooit wisten we al langer. Dat was het geval in zeer vermakelijke films zoals The Life Aquatic with Steve Zissou, The Royal Tenenbaums etc.. Wes heeft dus laten zien dat hij dat goed kan. Mijns inziens gaat hij met Rushmore echter in de fout. Twee keer heb ik geglimlacht, toch wel erg weinig voor een komedie. Al een uur van tevoren hoopte ik de aftiteling snel te mogen begroeten. Wat was dat een zit zeg! Voor de mannen onder ons ( en lesbies) is de scene waarin posters van naakte vrouwen aan de muur te zien zijn waarschijnlijk het meest enerverende van de 93 minuten kijkgenot (?).  Probleem is dat Rushmore nergens weet te raken, nooit echt grappig wordt en nergens in uitblinkt. In de VPRO gids werd Bill Murray omhooggeschreven met zijn vertolking van Herman Blume. Hij zou zelfs zijn werk in Groundhog Day ruimschoots overtreffen. Waar ze dat vandaan halen is voor mij een raadsel (zeker aangezien Bill hier maar een bijrol vertolkt). Een vergelijking tussen Rushmore en Groundhog Day durven maken is als vloeken in de kerk!

5.5 5 5.5 5 4

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobbert:
- The Life Aquatic with Steve Zissou (humor : 7.5)