Camouflage

Marty is een waardeloze acteur die al zijn geld heeft zitten in zijn al even waardeloze toneelstuk. Als hij door zijn vriendin bij het vuilnis wordt gezet, klopt hij ten einde raad aan bij een privé-detective, oude rot in het vak Jack Potter. Marty meent affiniteit met deze ambacht te hebben; hij heeft zelf namelijk een ´dick´ gespeeld. Jack wil hem aanvankelijk niet in dienst nemen, maar gaat uiteindelijk toch overstag. Marty wordt erop uitgestuurd om een simpel overspelzaakje te onderzoeken. Dit doet hem belanden in een stadje vol hillbillies die allemaal vreemdgaan en waar niets is wat het lijkt. Uiteraard is er tevens iets meer aan de hand dan overspel. Verscheidene mensen doen met wisselend succes moordpogingen op elkaar. Een op het oog armetierige steengroeve heeft hier iets mee te maken...

Indien je de kop van Leslie Nielsen op een hoes ziet prijken, weet je negen van de tien keer wat je in huis haalt. Ook deze keer werd ik wat dat betreft niet teleurgesteld. Camouflage is een redelijk geslaagde parodie op de film noir, waarbij alle clichés van het genre flink in de zeik worden gezet. Zo is er de privé-detective die een beerput opentrekt, een stad waar niets is wat het lijkt en uiteraard de femme fatale (Vanessa Angel).

De humor zit hem bij deze flauwe film vooral in de personages. De casting speelde hierbij een belangrijke rol en heb ik wel eens slechter gezien. Hoodrolspeler Lochlyn Munro is goed gekozen met zijn dommige uitstraling, terwijl Leslie Nielsen wederom op adequate wijze zijn bekende ding doet. William Forsythe wist me het meest te vermaken met zijn interpretatie van een norse sheriff. Richard Warburton (bekend van zijn geniale vertolking van David Puddy uit Seinfeld) komt in mijn optiek te weinig in het stuk voor; jammer want die gast mogen ze wat mij betreft in elke film stoppen.

Camouflage is geen hoogvlieger in zijn genre, doch zal niet teleurstellen indien je Leslie Nielsen´s films over het algemeen kunt waarderen. Mede geschreven door Billy Bob Thornton.

5 6 6 5 6

- UHF (humor : 8)