Oliver Twist

In deze film hebben ze op een schitterende wijze Engeland uit een grijs 18e eeuw in beeld weten te brengen. Een wereld waarin straatarm naast rijk woont, de mensen medogeloos en brutaal zijn en de samenleving als geheel bestempeld kan worden als smerig en gemeen. Ik heb alleen bij een paar shots een 'studiogevoel' gehad. Verder zijn de beelden echt schitterend en waarheidsgetrouw.

In dit milieu groeit Oliver Twist op. Als wees wordt hij in een weeshuis gedumpt (klinkt logisch!). Een verschrikkelijke plek waar de kinderen touwen maken in ruil voor een bakje grijze pap. Als hij vraagt om een extra portie, wordt hij weggestuurd naar een gezin waar het niet veel beter aan toe gaat. Hij realiseert zich dat hij hier nooit respectvol behandeld zal worden en trekt richting London in hoop op een beter bestaan.

In London merkt een lid van een jeugdbende hem op. Door het onschuldige gezichtje van Oliver, zou hij wellicht tot een prima kleinschalige dief gemaakt kunnen worden. Hij introduceert Oliver in hun hideout waar Fagin baas is. Fagin is een erg oude man die de kinderen de straat op stuurt om rooftochtjes te houden. Ben Kingsley weet als Fagin een erg goed geslaagd personage neer te zetten als een vriendelijke oude man die echter bruut geweld niet schuwt als het eenmaal moet. Hij spreekt erg tot de verbeelding, ook door zijn stem en schitterende dialect. Dit wellicht in tegenstelling tot Oliver zelf, die gedurende de hele film eigenlijk een beetje als een pion tussen verschillende spelers wordt gekegeld. De enige uitzondering hierop is als hij tegenspartelt als hij gevangen wordt genomen door dezelfde jeugdbende nadat hij heeft besloten om bij een oude man te blijven die hem proper wil opvoeden.

Film, sfeer, personages en gebeurtenissen kloppen helemaal in deze film! Hierdoor kan je je goed inleven in de wereld van toen en overtuigt de film als geheel nog meer. Ik ben zeer tevreden over de film. Wat lichte en wat zwarte humor zorgt voor nog meer vermaak (if that boy comes back, i'll eat my own head!). Er gebeuren best wel gruwelijke dingen die ze (gelukkig) niet hebben verzacht. Dit houdt wel in dat menig kind er eventueel een nachtmerrie aan kan overhouden!

7.5 7 8.5 6 7.5

- The Lady Vanishes (speelfilm / misdaad : 6)
- The Godfather (misdaad / speelfilm : 8)