O Homem que Copiava

In eerste instantie had ik het idee dat deze Braziliaanse productie best wel eens aardig kon gaan worden. We maken kennis met hoofdpersoon André, die een waardeloos baantje als kopieer-gast heeft. De voice-over geeft een erg cynisch beeld van zijn baantje en zorgde voor de nodige glimlachen op mijn gezicht. Al snel gaat het gezeur van André echter erg vervelen. Reden hiervoor is dat er geen ene flikker gebeurt in deze film. De liefde die André zoekt bij een chick weet totaal niet te boeien. Tig keer komt hij in haar winkel een beetje de sukkel uithangen, wat telkens oninteressante conversaties met zich mee brengt. Het gebrek aan interessant materiaal wordt bovendien nog versterkt door een staaltje zeer slecht acteerwerk. Hoofdpersoon Lázaro Ramos mag wat mij betreft direct naar de acteerschool worden terug geschopt. Hij weet daadwerkelijk geen enkele emotie in zijn rol te leggen. De hoge beoordeling van deze film op IMDB bewijst maar weer eens dat de cijfers daar niets betekenen. Het cijfer zal ongetwijfeld enkel door Brazilianen zijn uitgedeeld, aangezien ik me niet kan voorstellen dat een weldenkend persoon het in zijn kop kan krijgen deze film een cijfer hoger dan onderstaande te geven. Om deze recensie niet te negatief te laten eindigen, de enige twee pluspuntjes aan The man who copied: de aanwezigheid van de niet onaantrekkelijke Luana Piovani en het gebruik van een topnummer van Creedence Clearwater Revival.

5 2 3 3 3

- Turks fruit (romantiek / erotiek : 7)
- Ôdishon (Audition) (romantiek / horror : 6.5)
- Rebecca (romantiek / thriller : 6)

Hoe beoordeelt Boobema categorie romantiek eigenlijk?
012345678910

O Homem que Copiava
O Homem que Copiava
O Homem que Copiava
O Homem que Copiava

O Homem que Copiava

Pauper André heeft een kansloos baantje achter het kopieer-apparaat. Hij kan er nauwelijks van rondkomen en zijn werk is op geen enkel vlak inspirerend. Hij bespiedt thuis de flat tegenover waar een meisje iedere dag thuiskomt bij zijn bierbuikerige vader en snel haar kamertje binnengaat. Zij blijkt in een winkel in de buurt te werken. André heeft het geluk om haar een seconde in lingerie te mogen aanschouwen. Een hoogtepunt voor zowel hem als voor de film.

Hij besluit om iets te kopen in haar winkel. Om het geld bij elkaar te krijgen, kopieert hij briefgeld met het kopieer-apparaat. Zijn opzetje slaagt ook al pakt hij het erg amateuristisch aan. Het papt vervolgens aan met het meisje, wat zich ontwikkelt tot een zoutloos en onorgineel liefdesdrama. Dit beslaat het grootste gedeelte van het vervolg van de film. Op het vervalsen van geld wordt maar weinig ingegaan verder.

Meng dit met draken van acteurs en kamerawerk dat wellicht niet slecht is, maar op geen enkele manier bovengemiddeld of apart en je hebt in feite een lange goede tijden, slechte tijden - aflevering. De film kon mij maar weinig bekoren, en ik zou het daarom vreemd vinden als de film alsnog een cultstatus krijgt.

4 3 5 2.5 3

- Turks fruit (romantiek / erotiek : 6)

Hoe beoordeelt Boobers categorie romantiek eigenlijk?
012345678910

O Homem que Copiava

The Man Who Copied is een enorme zaadfilm, waarvan Boobbert dacht dat het wel eens een toppertje kon zijn. En bedankt Boobbert, voor het verpesten van een dikke anderhalf uur van mijn leven. Als die concha dat van tevoren denkt van een film, kun je er negen van de tien keer van uitgaan dat het een film is waar gemuteerde straathonden nog geen brood van lusten. Vrij stupide dus dat alsnog vier personen (inclusief de student psychologie himself) in zijn aanrader tuinen.

Eigenlijk verdienden we niet beter dan het lijdzaam bekijken van een rolprent waarin een kruising tussen Michael Reiziger en Jefferson Farfan de hoofdrol speelt. Deze Lazaro Ramos is helaas niet alleen onooglijk, ook zijn acteren wekt de nodige visuele vervuiling op. Daarenboven; als de man zo goed kan kopiëren, waarom kopieert hij dan niet even een fatsoenlijke kop en zet hij dit de hele film op als masker? Maar nee, voor zulke spitsvondigheden hoef je bij deze film niet te zijn.

Een film over gemuteerde straathonden die geen brood lusten van een bepaalde film en op jacht gaan naar de aanrader van die film, dat filmconcept zou tenminste nog een vier waard zijn. Ik zou er tevens een stuk meer feeling mee hebben dan met dit oervervelende O Homem Que Copiava. Brazilianen hebben meer verstand van voetbal dan van andersoortig vermaak zullen we maar zeggen. En Boobbert heeft meer verstand van de menselijke psyche. Misschien was dit allemaal wel een ziekelijk geestelijk experiment van hem. Het heeft in elk geval als Pavlov-reactie bij me opgeroepen nooit meer te kijken naar de films die hij loopt aan te prijzen terwijl hij zelf nog niet gezien heeft.

3 2 2 4 2.5

Hoe beoordeelt Yahhrrrrm categorie romantiek eigenlijk?
012345678910

O Homem que Copiava

Men neme een stapel witte blaadjes. Vervolgens stop je die in het daarvoor bestemde vak. Leg het te kopiëren artikel onder de klep en op de glazen plaat tussen de streepjes waar A4 op staat. Stel de donkerte in en toets dan het benodigde aantal kopieën in. Druk op de groene knop, wacht een paar seconden, en klaar is Kees.Omschrijvingen zoals deze worden continu gegeven door de hoofdpersoon van deze Braziliaanse film. Aan het begin lijkt het nog even een leuke inleiding, maar dan besef je dat het niet meer ophoudt en dat zelfs nog minder interessante zaken op deze manier worden belicht. Er onsluikt zich een van een draak van een romantische film waar de perros geen pan van lusten. Knap is het wel om uit een land met meer dan honderd miljoen inwoners zo'n slechte acteur als de hoofdrolspeler in dit staaltje wereldcinema te kunnen vinden. Petje af voor Jurge Furtado.

Los van bovengenoemde kenmerken van O Homem Que Copiava is de saaiheid die tentoongespreid wordt niet van de lucht. Zelfs de meest doorgewinterde homo zal erkennen dat de rondingen de beste momenten van de film vormen. Dat zegt helaas meer over dit romantisch drama dan over de rondingen! Zoals Boobema al terecht opmerkte is het onbegrijpelijk dat The Man Who Copied (Engelse titel) op IMDB zo'n hoog punt scoort. Alleen denk ik niet dat de Brazilianen hier verantwoordelijk voor zijn (er worden daar genoeg goede films gemaakt, denk alleen al aan City of God), maar de zogenaamde echte filmliefhebbers die alles wat niet uit Hollywood komt automatisch een hoog punt geven. Tuin er niet in. Leer van andermans fouten!

5 3 3.5 5 3

Hoe beoordeelt Boobbert categorie romantiek eigenlijk?
012345678910