Star Trek IV: The Voyage Home

Van oudere Star Trek films en -afleveringen verwacht ik geen bijster goede speciale effecten maar wel een orgineel plot. Star Trek IV biedt geen van beide en mag daarom wat mij betreft gelijk de prullebak in. De film begint vrij onduidelijk (behalve als je de vorige afleveringen van Star Trek kent) waarbij de crew van enterprise gestrand is op een planeet waar een Klingon-schip is wat ze proberen op te knappen om zo weer te kunnen vliegen. Dit lukt hun en ze gaan op weg. Er is echter een onbekende probe richting aarde aan het gaan. Dit grote (inspiratieloos) als cylinder vormgegeven gedrocht zorgt ervoor dat alle aparaten en electronica uitvalt en dat het heel erg bewolkt wordt, waardoor heel de planeet zelfs op het punt staat uit te sterven. Kirk en metgezellen komen erachter dat de probe walvisgeluiden uitzendt. Ze besluiten om in een ruimte-tijd slinger rondom de zon terug in de tijd te gaan naar onze huidige tijd (d.w.z. 20 jaar geleden) om een aantal walvissen in het vrachtruim te loodsen, aangezien deze beesten in de toekomst totaal uitgestorven zijn.

Toen was ik al vrij veel afgeknapt op het concept aangezien al veel tijd van de film verstreken was. Maar goed, hun aanwezigheid in de tegenwoordige tijd zorgt voor een paar grappige situaties. Ten eerste omdat ze als debielen verkleed zijn en ten tweede in situaties zoals het bedienen van een computer waarbij Spock eerst tegen de computer gaat praten en vervolgens als dit niet werkt de muis oppakt en als een walkitalkie probeert te gebruiken. Een subplot van de film is dat ze ook nog eens plutonium gaan stelen van het Amerikaanse leger voor de weg terug. Dit deel is erg ongeloofwaardig en slecht uitgevoerd.

Star Trek films waren nooit bijster goed, in tegenstelling tot afleveringen die voor het wezen van een aflevering erg sterke concepten konden hebben. Deze film behoort volgens mij tot een van de slechtste. Lekker makkelijk opgezet met een concept dat menig hippie aangesproken heeft waarschijnlijk en dat makkelijk gesitueerd is in tegenwoordige tijd. Maar goed, beam deze butfilm maar de prullebak in, Scotty.

3 4 4 3 3

- The Hitchhiker`s Guide to the Galaxy (science fiction / humor : 7.5)
- Blade Runner (science fiction : 8)