The Naked Gun 2½: The Smell of Fear

De regering Bush moet een beslissing nemen over het te voeren energiebeleid. De prominente dr. Meinheimer, fervent voorstander van natuurlijke hulpbronnen, moet een speech houden om de president te kunnen overtuigen van het gebruik van schone energie. De nucleaire en fossiele brandstoffen-sector zijn hier niet bepaald blij mee. Woordvoerder Hapsburg besluit dr. Meinheimer te kidnappen en te vervangen door een dubbelganger, die tijdens de speech vertelt juist meer gebruik te maken van traditionele energie. De politie zet inspecteur Frank Drebin op deze zaak. Zijn taak wordt bemoeilijkt door zijn stupide karakter en het feit dat Hapsburg inmiddels heeft aangepapt met Drebin`s ex Jane.

The Naked Gun 2½ is het geniale vervolg op The Naked Gun (1988), een film die ook al uitblonk in het brengen van flauwe humor in zijn meest elementaire vorm. Leslie Nielsen is perfect gecast als de sukkelige inspecteur Frank Drebin. Buiten hem weet ook de rest van de cast erg te vermaken, mede doordat vele als een soort van typetjes worden neergezet. De humor van deze komedie zal je aanspreken of niet en wat dat betreft geldt voor The Naked Gun serie dan ook love it or hate it.  De humor is simpel en flauw, maar bovenal uitermate doeltreffend. Ik vind de scène waarin dr. Meinheimer een aantal objecten (waaronder een aambeeld) op zijn kop krijgt of die waarin zijn moedervlek met een schuurmachine wordt geprobeerd te verwijderen gewoonweg fantastisch. Ook het einde, waarin een atoombom in de laatste seconde wordt ontmanteld door per ongeluk de stekker uit het stopcontact te trekken, typeert de humor van deze film. Het parodiëren van andere films wordt niet gemeden, waarbij vooral de pottenbak-scène uit Ghost zeer herkenbaar is. In 1994 is nog The Naked Gun 33 1/3: The Final Insult uitgebracht. Alledrie de films mogen niet ontbreken in de kast van de liefhebber van flauwe humor op zijn best.

6 5 8 6 8

- Monty Python and the Holy Grail (humor / fantasy : 10)
- Little Nicky (humor : 8.5)