Raising Arizona

Nicolas Cage is een amateuristische, kleinschalige boef en Holly Hunter is de politieagente die telkens de foto`s moet nemen voor het dossier als hij voor de zoveelste keer in de bak belandt. Merkwaardig genoeg krijgen de twee een relatie. Als Cage vrij komt, vraagt hij haar ten huwelijk en besluit hij vanaf nu het rechte pad op te gaan. Maar een voorval uit onverwachte hoek belet hem hiervan. Holly blijkt namelijk onvruchtbaar te zijn en adoptie mag niet door zijn criminele verleden. Babydesperaat als ze zijn, besluiten ze om een baby te stelen van een paar dat net een vijfling heeft gekregen. Vanaf dan begint pas echt de ellende! Gelukkig niet op een `home alone`-achtige manier waarbij de baby fratsen uithaalt (daar was ik even bang voor), maar door allerlei vage situaties waarin het tweetal terechtkomt aangezien er een flinke smak geld te verdienen valt voor diegene die de baby terugbrengt naar zijn rechtmatige ouders.

Raising Arizona heeft een aparte soort humor die mij aanspreekt! Alle personages worden namelijk erg overdreven en typerend neergezet. Nicolas is een foute, sukkelige boef strevend naar houvast in zijn leven. Holly is de huisvrouw die Nicolas onder de duim houdt en vastklampt aan het idee dat een baby haar eindelijk gelukkig zal maken. Beiden hebben erg idealistische ideeën over het stichten van een perfect gezin. Maar na 5 minuten weet je al dat ze alleen het tegenovergestelde zullen kunnen bereiken. Andere grappige personages zijn de stoffige duivelse harleyrijder en de twee slonzige boeven die uitbreken en bij het stel intrekken. Het is een film die zeer goed vermaakt en die een bepaalde soort humor heeft die wellicht niet iedereen waardeert, maar geef de film sowieso een kans want als het wel een film blijkt te zijn die je aanspreekt, heb je gelijk een goede te pakken!

6 7 7 6.5 7

- Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (humor / oorlog : 9)
- The Acid House (humor / speelfilm : 9)