Bodigaado Kiba (Bodyguard Kiba)

Als relatief nieuwe fan van Takashi Miike´s werk ben ik zeer te spreken over ´s mans ellenlage curriculum vitae. Zo valt er voor mij namelijk nog een berg films van deze onconventionele regisseur te ontdekken, waarbij ik er haast van kan uitgaan dat ik niet teleurgesteld zal worden. Ook de film Bodigaado Kiba verdient wat mij betreft een ruime voldoende. Hier volgt Miike wat meer de geijkte paden van de elementaire knokfilm en heeft het werk niet het hyperkinetische karakter dat veel van zijn latere films bezitten. Dit komt waarschijnlijk door een gebrek aan geld, maar vormt geen enkele belemmering voor een bevredigende kijkervaring. Zoals het een creatief filmmaker namelijk betaamt, is hiervoor een oplossing gevonden door simpelweg de accenten te verleggen. Hoewel een behoorlijk harde vechtfilm, zijn er geen extreme, chirurgisch in beeld gebrachte gruwelen te zien. De kracht van de film ligt hem dus niet daarin en geenszins in de verhaallijn, maar in de old school aandoende gevechten en de droogkomische interactie tussen beide hoofdpersonen. Deze bestaan uit een pugilist die zijn beste tijd gehad heeft en een vechtkunstenaar die door hem wordt ingehuurd ter bescherming. De bokser heeft namelijk een flinke som geld weten te ontfutselen aan de handen van de Yakuza. Als hij zijn gevangenisstraf heeft uitgezeten, hoeft hij dan ook niet lang te wachten op een bezoekje van zijn voormalige werkgever. Hiernaast probeert hij zijn vriendin (een verslaafde hoer) te redden uit de klauwen van de gangsters... Bodigaado Kiba is een remake van een film uit 1973 met Sonny Chiba.

7 7 7 6 7.5

- Yojimbo (martial arts / misdaad : 8.5)
- Gekitotsu! Satsujin ken (martial arts / misdaad : 8)