The Brothers Grimm

Even kijken... de gebroeders Grimm zijn kwakzalvers die het land doortrekken en zogenaamd heksen e.d. verjagen maar eigenlijk een act opvoeren. Nu worden ze naar een bos gestuurd dat écht vervloekt blijkt te zijn. Dat was het makkelijke deel van het plot.

Vervolgens wordt het wat ingewikkelder: Hans en Grietje zijn al verdwenen in dit bos toen ze op zoek waren naar het gingerbread-huis en zijn beland in 2 van de 12 sarcofagen die een toren omringen waar ooit een prinses woonde die enerzijds in de spiegel kijkend de mooiste van het land probeerde te zijn en die anderzijds hele lange haren had waar je makkelijk langs omhoog kon klimmen. Deze prinses werd lelijk gemaakt door de zwarte pest en ging zo`n 500 jaar geleden dood maar probeert nu tot leven te komen door de schoonheid uit de kinderen in de 12 sarcofagen te zuigen. Een man die kan veranderen in een weerwolf verzamelt deze kinderen voor haar. Hij is goed bezig, want het 11de kind heeft hij al in de sarcofaag gekregen door een paard te beheksen waardoor deze spinneweb kon spugen en hiermee een kind heeft gevangen en opgegeten om vervolgens in de sarcofaag uit te kotsen. Nu moet het laatste kind nog en dan kan de prinses tijdens een maansverduistering tot leven gewekt worden. Hier moeten de gebroeders Grimm een stokje voor steken door een bos met levende takken en heelveel kraaien te overwinnen. En natuurlijk door een pad te kussen.

Deze film is een bizarre mix van alle sprookjes van Grimm. Het zorgt ervoor dat het vlees nog vis is. In feite komt geen enkel sprookje goed tot uiting behalve in special effects en mooie settings die wel aardig te noemen zijn. Maar moet dit een film goedpraten als acteerwerk en verhaal ver onder de maat zijn (evenaart bijna Alien vs Predator)? Dacht het niet! Ik vind de film als geheel dan ook behoorlijk triest. Daar komt nog bij dat er volgens mij een aantal dingen bijverzonnen zijn die in het oorspronkelijke werk van Grimm niet voorkomt. Een voorbeeld hiervan is een hoopje modder wat uit een put komt en zich terminator-stijl omvormt tot een vrolijk (maar evil) poppetje. Ik ben geen kenner van Grimm, maar kan mij haast niet indenken dat hij zoiets smakeloos heeft bedacht. In ieder geval niet op de manier zoals het in deze film wordt vormgegeven. Een andere irritatiefactor is de slechte humor die erin zit: Simpelweg écht niet grappig.

Oh ja, dit is ook niet echt een kinderfilm. Niet zozeer omdat kinderen worden opgegeten enzo, maar omdat er een paar scenes zijn met dierenmishandeling. Zo wordt een arm kittentje een grote gahaktmolen ingeschopt en worden twee konijnen gevild en doorboord met een mes. Scenes die kinderen niet leuk vinden en die totaal niets aan de film toevoegen. Hollywoodcrap met een mislukte poging om orgineel te zijn.

7.5 3 6 2 2.5

- Big Fish (fantasy / speelfilm : 8)
- El Laberinto del Fauno (Pan's Labyrinth) (fantasy / horror : 7.5)