Carrie

Carrie is een behoorlijk verlegen en niet al te knap meisje. Dit komt mede door haar moeder, een vrouw die geobsedeerd is door de Bijbel en Carrie hierdoor met harde hand opvoedt. Op school heeft Carrie nauwelijks vrienden en wordt ze elke dag gepest. Als ze na een gymles ongesteld wordt flipt ze helemaal omdat ze niet weet wat er met haar gebeurd. Haar klasgenootjes lachen haar uit en slaan haar met handdoeken. De gymlerares is hier niet zo blij mee en laat al Carrie`s klasgenootjes nablijven. Hierop zweert een van de meisjes wraak. Een ander meisje heeft spijt en laat haar vriendje Tommy, de populairste jongen van de school, Carrie meevragen naar het senior prom. Carrie vetrouwt dit niet, maar gaat toch mee met Tommy. Tommy ziet het in eerste instantie ook niet zitten, maar wordt gaandeweg verliefd op Carrie. Het prom is dan ook een van de mooiste avonden uit Carrie`s leven, zeker wanneer ze tot prom queen wordt gekozen. Lang zal dit niet duren, want het meisje dat wraak zwoer, laat tijdens de kroning een pot met varkensbloed over Carrie heen vallen. Carrie is nu heel erg pissed off en neemt met haar telekinetische krachten vervolgens wraak op alle aanwezigen op het feest.

Carrie, naar een boek van Stephen King, wil de kijker duidelijk maken dat het niet leuk is om gepest te worden op school. Ook laat de film zien dat mensen kunnen veranderen, van goed naar slecht en vice versa. Meer dan een echte horrorfilm is Carrie dan ook een drama over de belevenissen van een introvert meisje op een middelbare school. Het enige echte horrorelement komt slechts in het laatste kwartier van de film, wanneer Carrie wraak neemt op haar klasgenoten. Het acteerwerk van Sissy Spacek is behoorlijk sterk te noemen. Vooral mooi gedaan is de verandering die zij ondergaat van muurbloempje naar babe. Zonder haar eigenaardige moeder was Carrie op school waarschijnlijk ook gewoon een populair meisje geweest. Deze film van Brian de Palma heeft me redelijk kunnen vermaken, maar ik heb me niet aan de indruk kunnen onttrekken dat er meer in had gezeten wanneer er meer horrorelementen aan de film zouden zijn toegevoegd. Nu is dit zo`n typische film voor tieners die hun eerste horrorfilm gaan kijken en helemaal opgaan in het high school wereldje. Toch vind ik dat Carrie een film is die je minstens een keer gezien moet hebben.

5 7 7 6 6

- Grave (Raw) (horror / drama : 7.5)
- Stephen King's It (horror / drama : 7)