Catch Me If You Can

Ondanks Boobbert`s behoorlijk hoge cijfer voor Catch Me If You Can vind ik dat hij nogal neerbuigend over deze rolprent doet. Slechts aanraden wanneer je een avondje geen fut meer hebt vind ik deze film namelijk te kort doen. Catch Me If You Can biedt de kijker een zeer geslaagde mix van humor, misdaad en speelfilm, waarbij de nadruk duidelijk op het eerste ligt. Flauw wordt het echter vrijwel nergens, waardoor de subtiele humor nooit gaat vervelen. Vervelen is iets wat deze film overigens nooit doet, omdat de vaart er continu in wordt gehouden. Waar bij veel gelijksoortige films nogal snel over wordt gegaan tot matige subplotten, blijft de aandacht hier continu gefocust op de oplichtpraktijken van Frank Abagnale Jr. Deze meesteroplichter wordt hier schitterend neergezet door Leonardo DiCaprio, die met deze film een van de beste uit zijn carrière neerzet. De rest van de cast is ook in topvorm en ook Tom Hanks zet een aardige rol neer. Dat Boobbert per definitie een hekel heeft aan deze acteur, beïnvloed uiteraard zijn mening over Hanks` acteerprestaties. Dat hij in Catch Me If You Can een sukkelige en slome uitstraling heeft past echter bij het karakter van Hanratty dat hij speelt: een loserige agent. Catch Me If You Can was voor mij bij uitkomen een grote verrassing en na herschouwing blijf ik erbij dat dit tot een van de betere films van de laatste jaren te bestempelen is. Een frisse, vrolijke, oprechte speelfilm met veel humor, die nooit gaat vervelen. Voor de liefhebber is hier wat extra informatie over Frank Abagnale Jr. te vinden.

7 8 8 6 8

- Little Nicky (humor : 8.5)
- Monty Python`s Life of Brian (humor : 8.5)
- Abel (humor / drama : 8)
- Erik the Viking (humor / avontuur : 8)

012345678910

Catch Me If You Can
Catch Me If You Can
Catch Me If You Can
Catch Me If You Can
Catch Me If You Can

Catch Me If You Can

Een puber ontplooit zich tot een van de meestervervalsers van zijn tijd. Door de scheiding van zijn ouders besluit Frank Abagnale Junior weg te lopen van huis. Door middel van oplichting verdient hij zijn brood en het gaat hem steeds beter af. Zo schopt hij het uiteindelijk tot piloot, dokter en advocaat. Carl Hanratty is op de zaak gezet om deze meesteroplichter op te pakken. Helaas voor Hanratty heeft Frank steeds weer een trucje paraat om van hem af te komen. Uiteindelijk wordt het pubertje opgepakt en in de gevangenis gezet. Dan volgt er nog een verrassend einde.

Tom Hanks haalt het niveau van de film  (zoals we meestal wel van hem gewend zijn) behoorlijk omlaag. Die stem alleen al is genoeg reden om een half punt lager te geven. Dat heb ik echter niet gedaan. Over het geheel gezien is dit gewoon een leuke film als je naar niet al te veel diepgang op zoek bent. In vergelijking met veel andere waargebeurde films zoals die altijd op RTL4 worden uitgezonden is dit een kroonjuweel.Er zijn tal van humoristische situaties en het acteerwerk van Leonardo Di Caprio en Christopher Walken is gewoon goed te noemen. Er wordt een leuk sfeertje neergezet en nooit wordt de film te zoetsappig. Weinig momenten waarop je je verveelt. Al met al aan te raden op een avondje als je niet meer al te veel fut hebt.

6 6.5 7 6.5 7

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobbert:
- The Life Aquatic with Steve Zissou (humor : 7.5)