Miller`s Crossing

Miller's Crossing is een mooi in beeld gebrachte maffiafilm met een aantal kenmerkende karakters en een goed verhaal. Het verhaal kan je gedeeltelijk bij Yahrrmmm lezen, ik zal de karakters wat toelichten. Tom Reagan (Gabriel Byrne) is een kalme en verstandige man, maar ook harteloos. Hij laat de ander altijd eerst uitpraten, voordat hij diegene de grond in boort. Verna (Marcia Gay Harden) is een sloerie die de benen wijd doet om zaken voor elkaar te krijgen. Leo (Albert Finney) is de maffiabaas, maar is wat te softy en vraagt Tom vaak om advies. Johnny Caspar (Jon Politio) is ook een hoog opgezet figuur, maar een beetje een vreemde vogel. Ethiek acht hij hoog ook al gebruikt hij dubieuze methodes. Hij is nogal corpulent en doet een beetje denken aan Danny de Vito. Ook qua doen: grapjes maken (ook al zijn die van hem niet grappig). Big Dane (J.E. Freeman) is een medogeloze hitman, beetje Duits uiterlijk.

De personages zijn dus goed uitgewerkt en gaan al gauw spreken. Dit geldt ook voor de ouderwetse settings en het kleurgebruik. Je zou kunnen beargumenteren dat er niet genoeg actiestukken inzitten, maar daar draait de film niet om en die die er wel inzitten hebben een bepaalde lekkere botheid over zich heen! Het aparte aan de film is het feit dat het niet om de maffiabaas draait, maar juist om de 2e persoon en het feit dat hij van kant wisselt.

7 7 8 7 7

- Dial M for Murder (misdaad : 8.5)
- The Godfather (misdaad / speelfilm : 8)
- Scarface (misdaad : 8)
- The Usual Suspects (misdaad : 8)
- Léon (misdaad / drama : 8)

Hoe beoordeelt Boobers categorie misdaad eigenlijk?
012345678910

Miller`s Crossing
Miller`s Crossing

Miller`s Crossing

Tom Reagan fungeert als de hersenen van Leo, een machtige Ierse gangster die de dienst uitmaakt. Als de mafioso Johnny Caspar bij Leo aanklopt met het verzoek om Bernie Bernbaum om te leggen, krijgt die nul op het rekest. Tom adviseerde Leo zijn fiat te geven voor de hit, maar deze sloeg dat in de wind. Leo heeft namelijk iets met de sloerie Verna, de zus van Bernie. Er zijn zelfs trouwplannen. Als het lijk van Rug (een vijandige spion) opduikt, vermoedt Tom dat Verna erachter zit. Hij maakt haar zwart door te bekennen dat hij met haar het bed deelt, informatie die Verna uiteraard niet bij Leo wil doen belanden, cq een motief voor de moord. Tom wordt eruit getrapt door Leo en gaat aan de slag bij de op zijn pik getrapte Johnny Caspar. Terwijl diens humorloze handlanger Big Dane in zijn nek loopt te hijgen, is een van zijn eerste opdrachten als werknemer van de Italiaaan het uit de weg ruimen van Bernie... Er gebeurt nog veel meer, maar eigenlijk heb ik al bijna te veel verklapt. De plot is interessant en de personages zijn niet van het holle soort zoals die van een hoop films in het gangstergenre. Combineer dit met een snufje excessief geweld en de droogkomische verwikkelingen en coole stylering die we van de gebroeders Coen gewend zijn, en er is sprake van een klein meesterwerk.

7 8 9 7 8

- Scarface (misdaad : 10)
- Reservoir Dogs (misdaad : 8)