Pocahontas

Pocahontas is een animatiefilm van de Walt Disney studios uit 1995. Het verhaal is losjes gebaseerd op het leven van de jonge Indiaanse prinses Matoaka, de dochter van de hoofdman van de Powhatan, een indianenstam die woonde in wat nu Virginia wordt genoemd. Onder haar stamgenoten stond Matoaka bekend als Pocahontas, wat zoiets betekent als 'speels' of 'dartel'.

Pocahontas

Aan het begin van de 17de eeuw maakt een Brits schip de oversteek naar de Nieuwe Wereld met het plan om - in navolging van de Spanjaarden - op het Amerikaanse vasteland te gaan zoeken naar goud. John Smith, een jonge en ondernemende matroos, maakt na de landing kennis met een jonge Indiaanse vrouw die zich voorstelt als Pocahontas. De vader van Pocahontas heeft haar beloofd aan Kokoum, een jonge krijger van de stam, maar Pocahontas wordt verliefd op John Smith. De twee hebben geheime afspraakjes in de wouden rond het kolonistenfort, maar als Kocoum ontdekt wat er gaande is, ontstaat er een vechtpartij. John Smith wordt gevangen genomen en zal volgens de stamwetten om het leven worden gebracht, maar Pocahontas komt tussenbeide ...

Het verhaal van de film berust deels op feiten, deels op fantasie. Volgens de nagelaten geschriften van John Smith redde Pocahontas inderdaad zijn leven na een conflict tussen de kolonisten en de Powhatan waarbij een dodelijk slachtoffer was gevallen, maar ze was 10 of 11 jaar toen zij elkaar ontmoetten en het lijkt minder waarschijnlijk dat zij een liefdesrelatie hadden. Pocahontas huwde enkele jaren later wel met een andere Britse kolonist, John Rolfe, en reisde met hem naar Groot-Brittanië (waar ze op 20-jarige leeftijd overleed aan tuberculose).

De film bracht veel geld op - mede dankzij een enorme reclamecampagne, met o.a. een première in Central Park in New York, die door ruim 10.000 mensen werd bijgewoond - maar het succes bleef wel achter bij dat van The Lion King, dat een jaar eerder door Disney was uitgebracht. Er was alom lof voor de prachtige animatie en de muziek, maar sommigen vonden de film te zoetig. De kwaliteit van de liedjes is wat wisselend - er zijn er ook te veel - en het verhaal is inderdaad soms wat 'politiek correct', maar al te storend zou ik die minpunten niet willen noemen. Met een lengte 76 minuten is Pocahontas erg kort en die geringe lengte zorgt er voor dat de film geen moment echt verveelt.

8 7 6 7

- Up (animatie / avontuur : 7.5)
- Toy Story 3 (animatie / familie-film : 7.5)