A Better Tomorrow 3: Love and Death in Saigon

Het derde en laatste deel van de Tomorrow-reeks; voor de gelegenheid nam Tsui Hark (producer en co-auteur de eerste twee films) de regie over van John Woo. Deel 3 is geen sequel maar een prequel, en vertelt hoe het personage Mark uit deel één uitgroeide tot de meest charismatische actieheld uit de moderne Aziatische filmgeschiedenis, Mark 'Gor' Lee, de scherpschutter met de onafscheidelijke zonnebril en regenjas.

In 1974 trekt een nog jonge Mark naar Vietnam. De oorlog loopt op zijn eind en de Amerikanen zullen het land spoedig verlaten. Een enorme chaos dreigt en Mark wil daarom een zijn in Vietnam woonachtige oom Mun en neef Michael in veiligheid brengen, maar zijn oom en wil het land niet verlaten en Mark zelf maakt kennis met Chow Yin-kit, een jonge vrouw die in allerlei duistere zaakjes is verwikkeld. Ook Michael raakt in haar ban en beide neven laten zich meeslepen in een gevaarlijk avontuur dat hen uiteindelijk via Hong Kong weer terug zal voeren naar Saigon.

Dit derde deel heeft een redelijk goed doortimmerd scenario en is in dat opzicht een stap vooruit in vergelijking met het rommelige Tomorrow 2. De film is redelijk onderhoudend, maar de benadering van Tsui Hark verschilt nogal van die van John Woo. De actiescènes zijn uiterst bloedig, maar missen de hypnotische werking van Woo's bloedballetten. Er wordt weinig gedaan met de achtergrond van de Vietnamoorlog: we krijgen een paar tanks en marcherende soldaten te zien, maar krijgen nooit het gevoel dat  we in een door oorlogsgeweld verscheurd land bevinden. Het ziet er ondanks de liters bloed die over het scherm lopen allemaal nogal gesofisticeerd uit.

7 6.5 6 6 6.5

- Gladiator (actie / drama : 8.5)
- Chi bi (Red Cliff) (actie / speelfilm : 8)