WΔZ (W Delta Z)

Een ervaren speurder, Eddie Argo (Stellan Skarsgard), en een rookie, Helen Westcott (Melissa George) worden aan elkaar gekoppeld tijdens de jacht op een seriemoordenaar. Deze moordenaar onderwerpt zijn slachtoffers aan gruwelijke experimenten, waarbij ze hun eigen leven kunnen redden door dat van een geliefde persoon te beëindigen. De meeste van hen doden uiteindelijk de geliefde, maar kunnen niet met die wetenschap leven, en slaan daarom kort daarna de hand aan zichzelf.

We ontdekken vrij snel wie er achter de moorden zit en ook waarom. De moordenaar blijkt iemand te zijn die jaren geleden aan een vergelijkbaar experiment werd blootgesteld en na het incident geen zelfmoord pleegde, maar bezeten raakte door het idee dat echte liefde niet bestaat: elk gedrag, op welke schaal dan ook, zou worden bepaald door de zelfzuchtige genen. Het wordt ook duidelijk dat inspecteur Argo meer van de zaak weet. Hierdoor wordt de centrale vraag: wat gebeurde er precies op die fatale avond in het verleden, en wat was de rol van Eddie Argo?

WΔZ werd alom vergeleken met Se7en van David Fincher. Terwijl in Fincher's film een godsdienstig onderwerp (de Zeven Doodzonden) centraal stond, wordt in WΔZ vooral verwezen naar wetenschappelijke theorieën. De titel is een deel van een vergelijking, het Theorema van Price,  over de ontwikkeling en verspreiding van genetische kenmerken en de handeling lijkt de illustratie van het beroemde boek van Richard Dawkins, The Selfish Gene (in de VS werd de film zelfs uitgebracht als The Killing Gene, een duidelijke verwijzing naar Dawkins' boek).

De film telt alle ingrediënten van de horror-thriller, maar het is ook een film met verstand: de personages zijn geloofwaardig, zelfs de killer, en het uitgangspunt zet je aan het denken. Doordat we de snel de identiteit van de dader ontdekken, valt een deel van de spanning weg, maar de donkere fotografie van de achterbuurten waarin de handeling grotendeels is gesitueerd, draagt bij tot een beklemmende atmosfeer. Maar wees gewaarschuwd: dit is bepaald geen film voor gevoelige zieltjes.

7 7 8 6 7

- When a Stranger Calls (horror / thriller : 7.5)
- Sisters (horror / thriller : 7.5)