De Inbreker

In 1972 betekende deze film de doorbraak voor Rijk De Gooyer als filmacteur. Hij had naam gemaakt als helft van het komische duo Johnny & Rijk (hij vervulde de rol van 'aangever’) en zou in de daaropvolgende jaren uitgroeien tot één van Neerlands populairste acteurs.

De Gooyer speelt ‘Glimmie’, een inbreker die een tijdje in de bak gezeten en op zwart zaad zit. Om die reden gaat hij in op de vraag van een rijke bankier genaamd Van Borsen om diens nichtje Fanny op te sporen. Glimmie begrijpt dat er iets niet in de haak is met deze opdracht, maar de 3000 piek voorschot die Van Borsen op tafel legt, kan hij niet weerstaan. Fanny (Willeke van Ammelrooy) is snel gevonden, maar met haar beginnen de problemen pas echt: als zij wordt vermoord, valt de verdenking uitgerekend op Glimmie ...

De Inbreker oogt (vooral dankzij het prachtige camerawerk van de Hongaar Ferenc Kálmán-Gáll) professioneel, maar handhaaft de karakteristieke oubolligheid waardoor de Nederlandse cinema in die tijd werd gekenmerkt. Glimmie is een inbreker met een hart van goud die al duizelig wordt bij het zien van een druppel bloed. Sylvia de Leur en Ronnie Bierman zetten geroutineerd de volkse typetjes neer waarmee ze als actrice waren vergroeid. Ook de vaste seksbom van het moment, Willeke Van Ammelrooy, is van de partij: in 1972 was ze adembenemend mooi en als klap op de vuurpijl voert ze ook nog een striptease uit. Het was allemaal voldoende om meer dan 600.000 mensen naar de bioscoop te lokken.

De Inbreker geldt als een kleine klassieker, maar valt bij hernieuwde kennismaking een beetje tegen. De misdaadintrige is vaag en rommelig en de film valt in twee delen uiteen. Halverwege verdwijnt niet alleen Willeke, maar ook een aantal andere acteurs van het toneel. Sommige zaken blijven liggen en de tweede helft van de film valt ook nogal traag uit. Glimmie is vooral bezig met het forceren van deuren, ramen en kluizen (om informatie te verzamelen die zijn onschuld kan bewijzen) en dat levert niet altijd even opwindend kijkvoer op. De rolverdeling is wèl erg mooi: naast De Gooyer maakt voor Jennifer Willems een goede indruk als het 16-jarige nichtje Slofje, de enige die verbaal tegen ‘Oom Glimmie’ is opgewassen.

7 6 5 6

- Dalkomhan insaeng (A Bittersweet Life) (misdaad / drama : 8)
- White Heat (misdaad / film-noir : 8)