Angela - Love comes quietly

In de jaren zeventig werd de jonge regisseur Nikolai van der Heyde beschouwd als één van de belangrijkste talenten van de Nederlandse filmwereld. Zijn grootste succes was de komedie Help de Dokter Verzuipt!, gericht op een breed publiek. Angela was zijn meest persoonlijke film, een arthouse productie, beïnvloed door het werk van Franse Nouvelle Vague. De film flopte en was lange tijd onvindbaar, maar omdat fans (ik was één van hen) bleven aandringen op een DVD-release, kregen zij uiteindelijk hun zin.

De film speelt zich af in Friesland, in de jaren twintig van de vorige eeuw. Harm-Wouter keert in de zomer naar huis terug na zijn eerste jaar studie in Leiden. Zijn bekententenis dat hij is gezakt voor zijn examens, drijft zijn vader, een schatrijke kaasfabrikant, tot wanhoop. In het dorp arriveert ook een Amerikaan van middelbare leeftijd, in het gezelschap van Angela, een veel jongere, hoogzwangere vrouw. De Amerikaan is een oude bekende van de moeder van Harm-Wouter en maakt haar openlijk het hof. Angela en harm-Wouter voelen zich tot elkaar aangetrokken en besluiten om samen het bekrompen wereldje te ontvluchten, maar hun vrijgevochten gedrag trekt de aandacht van de plaatselijke bevolking, die niet is opgezet met naaktloperij en zedenloosheid ...

De voorbereiding van de film nam jaren in beslag omdat Van der Heyde per se wilde werken met de Amerikaanse actrice Barbara Hershey, de Zweedse cameraman Jörgen Persson en de Franse componist Georges Delarue. De film werd enthousiast onthaald op diverse internationale filmfestivals en de Nederlandse kritiek was positief, maar het publiek was niet geïnteresseerd in de film, die amper de Nederlandse bioscopen haalde.

Ik heb Angela altijd beschouwd als één van de beste Nederlandse films en hoewel hij ruim veertig jaar na dato nog steeds de moeite waard blijft, vallen nu tekortkomingen op die het geheugen blijkbaar had uitgewist. Dankzij de adembenemende fotografie van Persson komen de schoonheid van Hershey en het Friese landschap optimaal tot hun recht en Van der Heyde bewijst dat hij een uitstekend oog voor detail heeft. Maar de dialogen klinken vaak gekunsteld en hoofdrolspeler Sandy van der Linden (een zanger, geen acteur) was gekozen omwille van zijn knappe uiterlijk (je kon Hershey niet opzadelen met een lelijkerd) en zeker niet vanwege zijn acteertalent.

DVD
: Art-S Home entertainment
Beeld: 1,66:1, niet anamorf