Bandolero

Dean Martin‭ & ‬James Stewart zijn tegendraads gecast als bandieten,‭ ‬maar deze wildwestfilm is opgezet als komedie,‭ ‬dus beide sterren blijven sympathiek. Als Dee (Dino), de jongere van twee broers bij een mislukte‭  ‬bankoverval in het grensplaatsje Valverde wordt gearresteerd,‭ ‬wordt hij tot de strop veroordeeld,‭ ‬maar zijn oudere broer Mace (Jimmy) krijgt lucht van de hangpartij en verlost hem door zich uit te geven voor de beul‭ (‬die hij persoonlijk een kopje kleiner heeft gemaakt‭)‬.‭ ‬Voordat Mace de stad verlaat - de sheriff en zijn posse zitten inmiddels achter de ontsnapte gevangen aan -‭ ‬berooft hij zelf even de bank ...‭

De twee broers vluchten over de Mexicaanse grens, maar de sheriff wil de jacht niet opgeven omdat hij een oogje heeft op de jonge weduwe, Mrs. Stoner (Raquel Welch), die de broers als gijzelaar op hun vlucht hebben meegenomen. Dee heeft de echtgenoot van Mrs. Stoner in Valverde overhoop geschoten, maar dat vindt zij niet erg: hij had haar namelijk, toen ze 13 jaar oud was, gekocht voor vijf koeien en een geweer, en door zijn dood is ze plots de rijkste weduwe van de staat geworden. Ook Mexicaanse bandieten - zogenaamde bandoleros - krijgen lucht van het geld en alle betrokkenen komen uiteindelijk samen in een woestijnstadje voor een massale schietpartij die door vrijwel geen enkele betrokkene wordt overleefd.‭

Bandolero! biedt oppervlakkig maar kleurrijk vermaak en is kundig in beeld gebracht door William Clothier, één van de meest gerenommeerde cameramensen uit de grote tijd van de Hollywoodwestern. Het scenario stelt niet zoveel voor en het gewelddadige slot past niet goed bij de opgewekte toon van de rest van de film.‭ Raquel Welch is een attractie op zich; in 1968 gold zij als één van de mooiste vrouwen van de wereld en u kunt in Bandolero! uitgebreid bewonderen waarom.

Engelstalige bespreking: http://westernsontheblog.blogspot.be/2015/03/bandolero-1968.html

6.5 7 6 5 6

- The man who shot Liberty Valence (western / drama : 8)