Under the Skin

Under the Skin opent met een minutenlang zwart beeld met daarin een lichtpuntje. Het blijkt de aankomst van een vrouwelijke alien in Schotland voor te stellen. Ze rijdt rond in een bestelbusje en verleidt van hieruit willekeurige voorbijgangers. Deze neemt ze mee naar vervallen huizen en laat ze vervolgens verdrinken in een zwarte substantie. Ondanks haar nachtelijke rooftochten ontwikkelt de alien langzaamaan menselijke trekjes en vraagt ze zich af of ze wel goed bezig is.

Vijf sterren van de vijf in onder andere de Volkskrant, het Parool en op Nu.nl; dat belooft heel wat. Binnenhalen en kijken dus. En vervolgens vanaf de eerste minuut al geïrriteerd raken door wat de meest pretentieuze film van het jaar blijkt te zijn. Under the Skin heeft nauwelijks verhaal en gaat nergens naar toe. Het is echt een hele bevalling om dit anderhalf uur vol te houden. Vooral de vervreemdende geluiden en trillende beelden voegen niets toe en zijn eerder bedoeld voor moderne kunst musea. Je weet wel, van die videokunst waar je altijd direct voorbij loopt.

Toegegeven, de eerste keer dat de alien op jacht gaat naar slachtoffers gaat het niveau ietsje omhoog. Ook de scène op het strand is mooi gefilmd, maar niets wat we niet al eerder hebben gezien. De synopsis van een alien die mensengevoelens krijgt is echter zo oud als Metusalem. Waar iedereen vandaan haalt dat dit zo vernieuwend en angstaanjagend is kan ik niet plaatsen.

Het gros der acteurs betreft amateurs die zonder het te weten zijn gefilmd. Dat geeft hoegenaamd authenciteit aan de 'jachten' van de alien. Ik noem het vooral een flauwe gimmick. Het acteerwerk van Scarlett Johansson heeft hier bovendien onder te leiden, omdat zij onderacteert.

Under the Skin bewijst voor mij twee wezenlijke zaken. Ten eerste dat arthouse regisseurs met hun klauwen van Hollywoodconcepten af moeten blijven omdat dit per definitie een slechte film oplevert. Daarnaast dat er een bepaald soort media in Nederland bestaat dat echt geen enkel verstand heeft van filmbeoordelingen. Dat je dit een aardige film zou vinden, vooruit. Maar vijf sterren?? Echt no way!

6 4 5 5 2

- North by Northwest (thriller / avontuur : 9)
- The Game (thriller : 8)