Pompeii

Van alle vulkaanuitbarstingen, spreekt die van de Vesuvius in het jaar 79 na Chr. het meest tot de verbeelding. Twee Romeinse steden, Pompeii en Herculaneum, werden compleet vernietigd en 10.000 mensen kwamen om het leven. Aan de ramp zijn romans, studies en documentaires gewijd, maar het bekendst is wel het ooggetuigenverslag van de auteur Plinius de Jongere. De film Pompeii begint ook met een citaat van deze Plinius, die zeventien jaar was ten tijde van de gebeurtenissen, en de streek bezocht in het gezelschap van zijn oom, Plinius de Oudere (die om het leven kwam):

"Men hoorde het gejammer van vrouwen, het geschrei van kinderen, het geschreeuw van mannen (...) Sommigen beklaagden hun eigen lot, anderen dat van hun familieleden. Er waren er die uit angst voor de dood om de dood smeekten. Sommigen hieven hun handen ten hemel om hulp, anderen - veel talrijker - verklaarden dat er geen goden meer bestonden, en dat dit de laatste nacht, de eeuwige nacht voor de wereld was." (Plinius, Epist. VI, 20)

Milo (Harington) is een Kelt die als kind heeft gezien hoe zijn familie door de Romeinen werd afgeslacht. Als slaaf groeit hij, dankzij zijn fysieke kwaliteiten, uit tot een gevreesde gladiator die uiteindelijk naar Pompei wordt gebracht, om te vechten in de plaatselijke arena. Op weg naar Pompei raakt hij betrokken bij een incident rond een gewond paard, waarbij hij kennis maakt met de aristocratische Cassia. Ondanks het klasseverschil worden de twee verliefd, maar Cassia is beloofd aan de corrupte senator Corvus (Sutherland); dat is - hoe toevallig - ook de man die de familie van Milo heeft uitgeroeid. Corvus wil Milo tijdens de spelen uit de weg laten ruimen, maar de uitbarsting van de Vesuvius gooit roet in het eten, bijna letterlijk.

Pompeii lijkt veel op een combinatie van Titanic en Gladiator, en werd om die reden door critici slecht ontvangen. In tegenstelling tot wat hier en daar te lezen valt, is de weergave van de uitbarsting vrij realistisch (Anderson en zijn scenaristen bestudeerden uitgebreid beschrijvingen en opnamen van recente vulkaanuitbarstingen). Wel is het zo dat de meeste mensen stierven door het inhaleren van rook en giftige gassen, niet (zoals in de film wordt gesuggereerd) doordat ze werden getroffen door vuurballen die over de stad neerdaalden of werden bedolven onder het puin.

Na de slechte kritieken viel Pompei mij reuze mee. Echt groots is de film niet, daarvoor is het script te afgezaagd, maar de uitbarsting is spectaculair in beeld gebracht en met name Kiefer Sutherland schijnt zich uitstekend te vermaken in de rol van inktzwarte slechterik. De film oogt hier en daar wat digitaal, maar dat is waarschijnlijk onvermijdelijk en ik vermoed dat het in de bioscopp (waar de film werd vertoond in 3D) een groter probleem was dan thuis, op een kleiner scherm, en in 2D.

7.5 6.5 7 6 7

- Hua Mulan (actie / romantiek : 7)
- Moonstruck (romantiek / humor : 7)