Rio Conchos

‭Rio Conchos opent met een opmerkelijke scène: een blanke man schiet van grote afstand vier Apachen overhoop. Wat de scène des te grimmiger maakt, is het feit dat de Indianen bezig waren met een begrafenisceremonie.

‭Het verhaal speelt zich af in de periode vlak na de Amerikaanse Burgeroorlog, aan beide zijden van de Mexicaanse grens. De schutter uit de openingsscène, een zekere Lassiter, is een indianenhater geworden omdat de Apachen zijn vrouw en kinderen hebben doodgemarteld. Lassiter wordt door het leger ingeschakeld voor een illegale zoekactie ‬op Mexicaans grondgebied. Een voormalige officier van de Zuidelijken, Pardee, weigert om zich bij de nederlaag in de Burgeroorlog neer te leggen. Hij heeft een eigen koninkrijkje gesticht op Mexicaans grondgebied en verkoopt nu gestolen legerwapens  aan de Apachen. Een bloedbad dreigt ...

Rio Conchos lijkt een antwoord op de goed bedoelde, maar vaak wat zoetige westerns uit de jaren vijfig. De boodschap in die films was dat blanken en Indianen vreedzame mensen waren, en datde vijandelijkheden werden veroorzaakt door een paar schurken of heethoofden. In Rio Conchos is amper een vreedzame ziel te vinden. Het meest positieve personage, is uiteindelijk een zwarte sergeant (gespeeld door Jim Brown, een voormalige ster uit het American football): hij ziet in dat een mens die wordt verteerd door haat en wraak uiteindelijk een beest wordt.

Dit is een spannende western die zeker in de smaak zal vallen bij liefhebbers van harde actie. Voor een Hollywoodwestern uit 1964 is hij verrassend gewelddadig. De acteurs zijn goed gecast en vullen hun (niet altijd even dankbare) rollen uitstekend in, met name Richard Boone (een man met een gezicht als schuurpapier) als de verbitterde Indianenhater. Wende Wagner voegt een vleugje erotiek toe als langbenige Indiaanse. Helaas is het scenario soms wat oppervlakkig en zijn sommige typeringen van bijfiguren (met name die van de Mexicanen) tamelijk stereotiep, in een enkel geval zelfs op het smakeloze af.

Voor een meer uitgebreide (Engelstalige) analyse van de film, zie: http://westernsontheblog.blogspot.be/2014/06/rio-conchos-1964.html

6.5 7 7.5 7 7

- The man who shot Liberty Valence (western / drama : 8)