Spara, Gringo, Spara

Een onschuldig veroordeelde man genaamd Stark ontsnapt uit een Mexicaanse gevangenis door te suggereren dat hij aan lepra lijdt en ruimt de man op die hem erin had geluisd. Hij opgepakt door een lynch mob, maar gered door een rijke rancher genaamd Gutierrez die vraagt of hij in ruil diens zoon Fidel wil opsporen. De jongeman is van huis weggelopen en heeft zich heeft aangesloten bij een bende die de grensstreek terroriseert. Stark infiltreert de bende en ontvoert Fidel, maar als hij hem thuis aflevert, blijkt Gutierrez bijzondere plannen te hebben met zijn zoon ...

De hoofdrolspeler, Brian Kelly, was de zoveelste Amerikaanse televisieacteur die na Clint Eastwood de oversteek maakte naar Europa om in Italië een western te draaien. Kelly was vooral bekend uit de serie Flipper, een jeugdserie over een dolfijn die als huisdier wordt gehouden door een vader en zijn twee kinderen. Door zijn knappe uiterlijk was Kelly ook een seksidool en zijn ervaring als marinier (hij had gediend tijdens de oorlog in Korea) maakte hem uitermate geschikt voor het actiegenre. Hij leekt dus alles mee te hebben om in Europa uit te groeien tot een ster, maar de film werd geen succes.

Spara Gringo Spara is niet veel beter of slechter dan de meeste Italiaanse westerns die rond die periode werden uitgebracht. Er is vrij veel actie en ook de nodige humor (de bendeleider houdt een eend als huisdier!) en Spaanse landschappen rond Almeria geven de film het welbekende schilderachtige aanzien. Het script is echter nogal episodisch: een groot deel wordt gevuld met Stark en Fidel die kat en muis spelen, en pas gaandeweg ontstaat er enige spanning. Het slot op de ranch van Gutierrez is dan weer sterk, met een langdurige schietpartij die voortreffelijk in beeld is gebracht.

De regisseur, Bruno Corbucci, was de broer van de veel beroemdere Sergio Corbucci (de 'andere' Sergio), de regisseur van Django, Navajo Joe en Il Grande Silenzio.

6 6.5 6 5 6

- The man who shot Liberty Valence (western / drama : 8)