Rebirth of Dissection

Nadat Jon Nödtveidt in 2004 zijn celstraf -hij was medepichtig bevonden aan de moord op de Algerijnse homoseksueel Josef Ben Maddour- erop had zitten, haalde hij zijn cultband Dissection onder het stof vandaan; althans, hij recruteerde een aantal musici en trad onder deze vlag weer op. The Rebirth of Dissection is het integrale verslag van de eerste comeback show, opgenomen in een uitverkocht Arenan in Stockholm, 30 oktober 2004.

De heren zijn goed op elkaar ingespeeld en spelen een strakke set. Frontman Jon Nödtveidt heeft er duidelijk zin in, hetgeen evenzo geldt voor het publiek. Behoudens de song Maha Kali en de Tormentor cover Elizabeth Bathory, speelt de band enkel nummers van de eerste twee albums The Somberlain en Storm of the Light's Bane. Dit bewijst zich bijzonder effectief en is eigenlijk ook de enige passende keuze bij een dergelijke terugkeer. Klik hier voor de volledige set list.

Rebirth of Dissection is voornamelijk leuk voer voor de die hard fans. Het visuele heeft, wat mij betreft, geen meerwaarde. Het is een dertien-in-een-dozijn concertregistratie wat dat aangaat. Het geluid is echter kraakhelder en het concert op zich is meer dan prima. Puur als luistervoer laat dit live vehikel zich dan ook gewoon goed verteren. En dat is met anderhalf uur speelduur geen onknappe prestatie.

Als extraatje treffen we onder meer een interview met Nödtveidt aan. Het is niet oninteressant om de man te horen praken, al is het jammer dat er niet wordt ingegaan op de moord die hij (co) pleegde. Sommige van zijn teksten in het interview kunnen, achteraf weliswaar, als profetisch worden uitgelegd. De man pleegde, zoals bekend, zelfmoord in 2006. Zo omschrijft hij de wedergeboorte van Dissection als 'zowel het vervolmaken, als het doorbreken van een cirkel'. Het album Reinkaos (2006) zou inderdaad het laatste zijn wat hij van zich zou laten horen.

Besproken versie

Dissection - Rebirth of Dissection
Distributie: Escapi Music