2 Guns

Bobby en Stig willen samen een bank overvallen. Beide mannen, inmiddels bijna vrienden, werken echter undercover; de ene voor de DEA en de ander voor een speciale legereenheid. Probleempje, ze weten dit niet van elkaar. Na de overval worden ze genaaid door hun opdrachtgever die ze vervolgens over de kling wil jagen. Hoewel ze elkaar verdenken van verraad, merken ze al snel dat ze op elkaar zijn aangewezen om de chaos te overleven. Hun eigenlijke werkgevers blijken namelijk ook niet helemaal fris te zijn.

Gebaseerd op een stripboek van Boom! Studios en geregisseerd door een IJslander. Dat zijn in ieder geval al twee interessante uitgangspunten. Toch is deze film mijn inziens niet helemaal geslaagd te noemen. 2 Guns is een actiekomedie die namelijk net te weinig biedt van deze beide ingrediënten. De grappendichtheid ligt regelmatig te laag en hoewel er zo nu en dan wat leuke schietpartijen worden geboden, ligt ook deze frequentie te laag.

De twee hoofdpersonen zijn niet de minsten; met Denzel Washington en Mark Wahlberg (en Bill Paxton in een bijrol) kun je welhaast van een sterrencast spreken. Washington speelt echter een rol op de automatische piloot; zeker niet slecht, maar van deze acteur hebben we veel beter werk gezien. Wahlberg moet oppassen dat hij niet enkel en alleen dezelfde soort rollen speelt. Het opgefokte, enigszins naief domme, doch grappige mannetje speelde hij onlangs ook nog in Pain & Gain. Kortom, hier had ik heel wat meer van verwacht.

En dat geldt eigenlijk voor deze hele film. De goede intentie is er absoluut en van een slechte prestatie is nergens sprake. Er kan zo nu en dan gelachen worden en ook de actie is soms lekker aanwezig. Alleen kijk ik liever naar een continu boeiende en vermakende film, dan eentje die regelmatig een slaapinjectie geeft.

6 5 7 6 6

- Turbo Kid (actie / humor : 8.5)
- Kingsman: The Secret Service (actie / humor : 7.5)