Les Choses de la Vie

Les Choses de la Vie was de eerste van vijf films die de Franse regisseur Claude Sautet maakte met Romy Schneider, de legendarische Oostenrijkse actrice die reeds als tiener naam had gemaakt in films rond de Habsburgse prinses Sissi. Schneider maakte vervolgens films in Duitsland en Hollywood, maar zou als actrice pas echt erkenning krijgen in Frankrijk, waar ze wordt gezien als één van grootste actrices van de twintigste eeuw

Het verhaal van de film is geweven rond een fataal auto-ongeluk: Pierre, een man van middelbare leeftijd probeert een stilstaande truck te ontwijken, maar raakt de macht over het stuur kwijt en wordt uit de auto geslingerd. Zwevend tussen leven en dood herbeleeft hij de dingen van het leven uit de titel, dat wil zeggen: de kleine en grote gebeurtenissen die zijn leven bepaalden.

Pierre leefde gescheiden van zijn vrouw, maar had een zoon van haar op wie hij zeer gesteld was. Ook had het voormalige echtpaar nog gemeenschappelijke zakelijke belangen. Zijn nieuwe vriendin Hélène (Schneider) wilde het liefst met hem vertrekken naar verre oorden, maar Pierre kon moeilijk afscheid nemen van zijn zoon, zijn beste vriend en ... zijn gemakkelijke leventje in Frankrijk. Op het moment dat hij eindelijk een beslissing wil nemen, slaat het noodlot toe ...

Les Choses de la Vie wordt algemeen beschouwd als een klassieke Franse film. Het verhaal wordt op Proustiaanse wijze verteld (dat wil zeggen dat associaties worden opgeroepen door geuren, geluiden, kleuren, etc.); de verschillende  scènes worden onderling verbonden door flitsen van het ongeval. Het ongeval zelf is op huiveringwekkende, virtuoze manier in beeld gebracht.

8 8 7 7 7.5

- Taxi Driver (drama : 9)
- Wandafuru Raifu (After Life) (drama / fantasy : 8.5)