Silver Linings Playbook

De term 'silver lining' komt van de uitdrukking every cloud has a silver lining, in het Nederlands: Achter de wolken schijnt de zon, of: Na regen komt zonneschijn.

Pat Solitano zit in een donkere periode; we treffen hem voor het eerst aan in volle therapie. Hij heeft een bipolaire stoornis, van het ene moment op het andere kan hij in woede uitbarsten. Nadat hij zijn vrouw Nikki met een collega had betrapt, sloeg Pat de man bijna morsdood: acht maanden gedwongen opname waren het gevolg. Na die acht maanden trekt hij opnieuw in bij zijn ouders, vastbesloten om zijn vrouw weer voor zich te winnen, maar Nikki heeft een contactverbod aangevraagd, en een politieman volgt zijn stappen nauwgezet. Alles wat Pat onderneemt, loopt faliekant mis. De enige die hem begrijpt, is Tiffany, een jonge weduwe van 22 (!) die net als hij niet helemaal spoort ... de situatie lijkt compleet hopeloos, maar denk aan dat spreekwoord over de regen en de zonneschijn.

Silver Linings Playbook is wat je noemt een bitterzoete feelgood movie: het thema is ernstig (twee mensen met psychische problemen trachten hun leven weer op de rails te krijgen), maar de ondertoon is droogkomisch, soms bijna vrolijk. Misschien ook het zwakke punt van een verder sterke film: je voelt met de personages mee, omdat ze echte mensen zijn, geen personages van suikergoed, maar het scenario (van regisseur David O'Russell) kiest iets te vaak voor een gemakkelijke oplossing. Verder doen een aantal scènes wat al te druk aan, met name in het eerste halfuur.

De acteurs maken echter veel (zo niet alles) goed: Bradley Cooper toonde in The Hangover al aan dat hij een goed acteur was, maar krijgt hier pas echt de gelegenheid om te tonen waartoe hij in staat is. Hij is subliem, en toch ging Jennifer Lawrence  alsnog met de film (en de Oscar) aan de haal: ze is werkelijk verbluffend als de even wilskrachtige als onstuimige Tiffany. Ook de bijrollen zijn mooi ingevuld, een sterk vermagerde Robert De Niro krijgt als Coopers vader zowaar iets van zijn oude glorie terug. Silver Linings Playbook is bitterzoet, een drama met een zonnig kantje, een komedie met een donker randje.

7 8 7 7 7

- From Here to Eternity (English) (drama / romantiek : 7.5)
- The Perks of Being a Wallflower (drama / romantiek : 7)