24 Hour Party People

Manchester is een typische post-industriële stad, zoals ze er zoveel hebben op het Britse eiland: armoedig, verpauperd, laag opgeleide bevolking, etc. In de jaren tachtig kwam er in ieder geval een positieve verandering op cultureel gebied. De muziekscene van Manchester kwam opeens tot volle bloei. Initatiefnemer en anarchist Tony Wilson is mede verantwoordelijk voor dit zogenaamde Madchester.

Deze tv-presentator was tevens eigenaar van de beruchte club Haçienda en van muzieklabel Factory Records. Populaire bands uit die tijd zijn onder andere Joy Division, New Order, Happy Mondays en The Stone Roses. De periode loopt grofweg van begin jaren tachtig tot begin jaren negentig. Eind jaren tachtig staat ook wel bekend als de tweede summer of love. Deze keer echter met extacy als belangrijkste drugs en met acid house als leidende muziek.

Door zijn anarchistische houding weet Tony Wilson veel te bereiken, maar hij gaat hierdoor ook ten onder aan zijn eigen succes. Van financiën heeft hij namelijk geen kaas gegeten en ook is het moeilijk om te gaan met verslaafde muzikanten die na een album zichzelf niet meer weten te vernieuwen. Madchester sterft dan ook een weinig glorieuze dood als drugs en bijkomende wapengeweld de uitgaangsscene gaan domineren.

24 Hour Party People (naar een nummer van Happy Mondays) vertelt grofweg bovenstaand verhaal, gezien vanuit het perspectief van Tony Wilson. Het betreft een gedramatiseerde biografie waarin de nodige (Britse) humor is verwerkt. Grappig is dat de dramatisering vaak op de hak wordt genomen middels cameo's van mensen die de scene oorspronkelijk hebben meegemaakt.

Steve Coogan zet Tony Wilson uitstekend neer en is een van de hoofdredenen om deze film een keer aan te zetten. De soundtrack is van klasse niveau, maar dat mag eigenlijk geen wonder heten gezien deze muzikale periode. Wie geïnteresseerd is in de roots van (Europese) electronische muziek moet deze film zeker eens een kans geven. Eerlijkheid gebied te zeggen dat er de laatste jaren betere gedramatiseerde muziekverfilmingen zijn verschenen, maar dit 24 Hour Party People is zeker geen straf.

5 7 7 7 6.5

- American Beauty (drama / humor : 9)
- Falling Down (drama / humor : 8)