Basic Instinct

Als ooit een film het predikaat 'erotische thriller' verdiende, dan is het deze wel. Zelfs vandaag de dag zijn de sekscènes zeer gewaagd voor een film die niet tot het pornografische genre wordt gerekend. Iedereen denkt nu natuurlijk aan die ene scène, maar Basic Instinct heeft meer te bieden dan de befaamde pussy flash.

De naam van Sharon Stone is zo sterk aan de film verbonden, dat je haast zou vergeten dat ze niet de eerste keuze was. Michael Douglas stelde voor om Kim Basinger te vragen, maar zij wees de rol af. Ook Kathleen Turner, Michelle Pfeiffer, Geena Davis, Ellen Barkin en Marielle Hemingway zeiden nee. Linda Fiorentino was wel geïnteresseerd, maar Verhoeven wees haar af omdat haar tieten te klein waren (!). De studio wilde uiteindelijk Demi Moore benaderen, maar toen dacht Verhoeven plots aan Sharon Stone, met wie hij al had samengewerkt voor Total Recall. Ze konden niet altijd even goed met elkaar overweg, maar Verhoeven was zich bewust van haar charmes en zij rekende uit dat de rol haar wereldberoemd zou maken.

Michael Douglas is een wat louche rechercheur uit San Francisco. Hij valt voor de verkeerde vrouwen, andere vrouwen vallen voor hem. Tijdens een moordonderzoek wordt hij halsoverkop verliefd op de voornaamste getuige (tevens de voornaamste verdachte), een beeldschone schrijfster van detectiveromannetjes, die er vreemde ideeën op nahoudt over het begrip 'research': ze baseert haar mannelijke personages op bestaande mannen, en om ze te bestuderen, deelt ze met hen het bed. Als het boek af is, worden deze mannen genadeloos gedumpt. Hoe genadeloos? Dat is de vraag waar de hele film om draait: manipuleert Miss Stone alleen mannen of ook de werkelijkheid?

Jeanne Trippelhorn is haast even sexy als de spreekwoordelijke 'andere vrouw', een psychologe die valt voor de louche rechercheur. Ze is mogelijk ook geobsedeerd door de schrijfster (ze waren klasgenoten aan de universiteit van Stanford), waardoor ze de tweede hoofdverdachte wordt in de moordzaak. En dan is er ook nog de even mysterieuze als explosieve Roxy - het kan niet op. Als moordmysterie is Basic Instinct overigens niet veel zaaks - het script van Joe Eszterhas is een ratjetoe van onwaarschijnlijkheden - maar de regiestijl van Verhoeven is zo krachtig, de vrouwen zijn zo mooi, en Douglas is zo overtuigend dat je het allemaal voor lief neemt.

Uiteindelijk is Basic Instinct één van de betere films van Verhoeven geworden. De muziek van Jerry Goldsmith klinkt wat overspannen en veel kijkers struikelden over het dubbelzinnige slot. De film werd gemaakt in de periode dat postmoderne spelletjes over waarheid versus leugen erg populair waren, maar voor de attente kijker, wordt toch alle essentiële informatie aangedragen. Dus jongens: bij de les blijven (en niet alleen tijdens die ene cruciale scène).

8 7 8 6 7.5

- The Crush (thriller / erotiek : 6.5)
- Nude per l'assassino (thriller / erotiek : 6.5)