The Longest Daycare

The Simpsons, wie kent ze niet? Inmiddels sinds 1989 al 24 seizoenen uitgezonden met meer dan 500 afleveringen. Diverse games en comics zijn er al verschenen, alsmede een langere speelfilm. Langzaamaan begint de jeu er echter wel een beetje vanaf te geraken en neemt de kwaliteit langzaamaan af. Doch, qua kwaliteit en vermaak hoort deze serie nog steeds tot mijn favorieten.

Afijn, na deze zinloze opening dan iets over The Longest Daycare. Deze korte animatie verscheen in de bioscopen als opening voor Ice Age: Continental Drift. Opvallend detail is dat het publiek vrijwel unaniem de korte film prefereerde boven de animatiefilm waarvoor men eigenlijk naar de bioscoop kwam. Niet voor niets werd The Longest Daycare dan ook genomineerd voor een Oscar.

Het verhaal draait om baby Maggie Simpson, de jongste spruit van Homer en Marge. Maggie wordt naar de kinderopvang gebracht, waar blijkt dat ze niet intelligent genoeg is om in de topklas te komen. In de normale klas - die zich door een donker decor onderscheidt van de klas van de slimme kinderen - zit een vreselijke pestkop: de unibrow. Hij wil met een hamer vlinders kapot slaan, iets wat Maggie koste wat kost probeert te voorkomen.

Je ziet direct dat er gekozen is voor een iets andere tekenstijl dan de reguliere serie. Er wordt door de animatoren met een soort camera gespeeld - het lijkt alsof de animatie is gefilmd - waardoor de film heel dynamisch overkomt. Er worden daardoor prachtige stijleffecten weergegeven, zoals de hartbrekende huil van Maggie tegen het einde. Er is weinig op The Longest Daycare aan te merken, zeker niet omdat de speelduur slechts vijf minuten is. Stiekem had ik op iets meer inhoud gehoopt, maar je hoort mij niet klagen: een Simpsons werkje kijk ik altijd met plezier!

8 7 4 7

- Wallace & Gromit in A Close Shave (kort / animatie : 8)
- A Grand Day Out with Wallace and Gromit (kort / animatie : 7)