Beasts of the Southern Wild

Deze kleine film was de grote verrassing onder de Oscarnominaties van dit jaar. Geen van de vier nominaties werd uiteindelijk verzilverd, maar het is reeds een klein wonder dat een film die oorspronkelijk is gedraaid op 16 mm het zover schopt. Regisseur Zeitlin werkte ook zonder professionele acteurs en de meeste technici waren familieleden of vrienden. Het budget werd grotendeels bij elkaar geschooid door Zeitlin en de opnames moesten een paar keer worden stopgezet omdat het geld op was.

Beasts is het verhaal van het meisje Hushpuppy. Ze leeft in een gemeenschap die door de bewoners de badkuip wordt genoemd. Het is een grote watervlakte met enkele verspreide eilandjes, en wordt van de rest van de wereld gescheiden door een metershoge wal. De bewoners leven in krakkemikkige hutten, gescheurde tenten of gewoonweg onder de blote hemel. Hushpuppy woont alleen met haar alcoholistische vader. Haar moeder is volgens haar vader op een dag 'weggezwommen'. Hushpuppy droomt vaak van haar moeder, die ze zich voorstelt als de mooiste, meest sexy vrouw van de wereld. Haar nachtmerries worden bevolkt door zogenaamde aurachs, grote monsters die over de aarde heersten voordat de mensen werden geschapen. Als er een storm huishoudt in de badkuip, worden de bewoners tegen hun zin geëvacueerd en naar ziekenhuizen gebracht. De meesten van hen willen zo snel mogelijk terug naar de badkuip ...

Diverse gebeurtenissen in de film lijken te verwijzen naar de orkaan Katrina. Een paar keer krijgen we zicht op een stad die vlak buiten de badkuip ligt, en dat zou dan New Orleans moeten zijn. Op een bepaalde kaart die we in het voorbijgaan te zien krijgen, wordt de badkuip echter gedefinieerd als een veel groter gebied, ten zuiden van de evenaar. Om die reden is de badkuip ook wel beschreven als een symbolische verwijzing naar Afrika, of in bredere zin het zuidelijk halfrond (the Southern Wild).

De film heeft heel veel te danken aan de vertolking van de negenjarige Quvenzahné Wallis (tijdens het filmen was ze zeven en acht jaar). Ze acteert volkomen naturel en beheerst de hele film met haar verschijning en stem. Haar vertolking is verbluffend, bijna ongelooflijk. Graag was ik ook zo enthousiast geweest over de rest van de film, maar helaas moet ik een paar kanttekeningen plaatsen. Hoewel de opzet compleet origineel is, valt Beasts terug op nogal voorspelbare patronen en tegenstellingen: de rijke buitenwereld is koud en onverschillig, de arme badkuip is warm en gezellig. Gaandeweg duiken er steeds meer clichés op en wordt het verhaal wel erg topzwaar aan symboliek. Niettemin is Beasts een bijzondere ervaring, en zeker een aanrader voor kijkers die eens wat anders willen zien dan de gebruikelijke glitter en glamour uit Hollywoodland.

6 8 7 7 7

- Taxi Driver (drama : 9)
- Wandafuru Raifu (After Life) (drama / fantasy : 8.5)