Shi mian mai fu (House of Flying Daggers)

Een blinde vrouw, die ondanks haar blindheid erg veel vechtkunsten beheerst, wordt ervan verdacht lid te zijn van de verboden rebellenorganisatie " the flying daggers ". De twee bevelhebbers besluiten echter niet om haar te martelen maar om haar los te laten, zodat één van de twee haar uit een nep-hinderlaag kan redden. Op deze wijze kan die persoon haar vertrouwen winnen, met haar meegaan zodat zij de hideout van deze rebellenorganisatie onthult. Een tocht door een sprookjesachtig landschap met aparte gevechtsscenes en liefdesdramas is het gevolg! Maar uiteindelijk blijken dingen heel anders in elkaar te steken als oorspronkelijk gedacht!

Net als bij Minority Report stond ik bij deze film verbluft van de mooie effecten en settings! Er zitten heelveel effecten in, maar ze zijn wel goed gekozen en bescheiden gekozen zodat ze niet gaan overheersen of duidelijk als effecten aangemerkt kunnen worden. De settings en landschappen zijn ook erg mooi en sfeervol.

De vechtscenes zijn vergelijkbaar met crouching tiger hidden dragon , maar (van wat ik mij kan herinneren) een stuk beter: Een gepareerd zwaard zal nooit verder weg dan 1mm van iemands hoofd langszoefen, geen enkele pijl van de hoofdrolspelers zal mis zijn, 1000-den pijlen van de tegenstander zullen mis zijn, de martial arts lijkt op een extreme vorm van ballet!

Ik denk dat je wel begrijpt wat voor soort gevechten er plaatsvinden. En deze zijn allemaal erg cool! Maar er zit ook erg veel romantiek in. Met name in de tweede helft van de film. Ik zeg erg veel, want ik vond het iets te veel van het goede worden! Als iemand hartgebroken weggaat van een ander om vervolgens om te draaien en terug te rennen, is dit mooi. Maar niet als dit 5 keer gebeurt. Hierdoor suft de film enigszins in, in de tweede helft. Maar de mooie settings en de gevechten tussendoor houden de film tot het eind levend. Verder wil ik even noemen dat dit soort films niet helemaal mijn ding zijn en daardoor niet al te hoog scoren. Maar ik kan begrijpen als iemand het een topper vindt en dat zal ik in dat geval niet bekritiseren!

9 7 10 7 7

- Casshern (martial arts / speelfilm : 7)
- The One (martial arts / science fiction : 6.5)