The Deadly Companions

De eerste film als regisseur van Sam Peckinpah, uiteraard een western. Peckinpah werd voorgesteld aan de productiemaatschappij door hoofdrolspeler Brian Keith, die met hem had samengewerkt voor de tv-serie The Westerner. Deze eersteling werd een moeilijke bevalling: Peckinpah wilde het script herschrijven, maar dat voorstel werd afgeslagen, en hij lag voortdurend overhoop met Maureen O'Hara en haar broer Charles, die tevens de producent van de film was.

Keith speelt een oorlogsveteraan die per ongeluk een kind neerschiet terwijl hij in een westernstadje getuige is van een bankroof. De moeder, een zogenaamde 'dance hall girl' (dat wil zeggen: een prostituee) wil haar zoontje begraven naast diens vader, een persoon in wiens bestaan niemand wilde geloven, maar die is begraven op een kerkhof midden in vijandig indianengebied. Omdat hij last heeft van gewetenswroeging, besluit Keith de vrouw te escorteren op haar tocht naar de begraafplaats.Twee personen voegen zich bij hen: Turk, een oude rivaal, en Billy, een dandy-achtige revolverheld die een oogje op de dame heeft.

Het script zit niet erg logisch in elkaar, maar de regie van Peckinpah is zo goed dat je daar weinig van merkt. Peckinpah was rond deze tijd al een ware klootzak, maar hij had nog geen last van de psychologische problemen die hem later parten zouden spelen en had ook zijn drank- en druggebruik nog onder controle. Sommige westernliefhebbers geven mede daarom de voorkeur aan zijn 'beheerste' vroege films (zoals deze en - vooral - Ride the High Country uit 1962) boven de 'woeste' geweldsexplosies uit zijn latere periode, zoals The Wild Bunch en Pat Garret and Billy the Kid. Ik ben één van die personen.

The Deadly Companions is verre van perfect, het tempo ligt laag en sommige personages zijn zwak uitgewerkt, maar zowel de opening als het slot (op het kerkhof) zijn prachtig gefilmd. Een merkwaardig hoogtepunt (grappig en grimmig tegelijk) is een scène met dronken indianen die een postkoetsoverval naspelen. Indianen die een spelletje cowboy-en-indiaan opvoeren, waar vind je zoiets?

6.5 7 7.5 7 7

- The man who shot Liberty Valence (western / drama : 8)
- Colorado Territory (western : 8)