Stagecoach

Stagecoach is een legendarische western. De film zorgde ervoor dat de western een volwaardig genre werd (tot dan toe was het een B-genre), het was de eerste film waarvoor John Ford opnames maakte in Monument Valley, en John Wayne werd dankzij Stagecoach een ster. De film is ook beroemd dankzij de indianenaanval aan het slot en het stuntwerk dat daarbij werd verricht door Yakima Canutt.

Het is vreemd dat juist deze film voor de doorbraak van John Wayne zorgde: hij duikt pas na ruim een kwartier op (in een film die niet erg lang duurt) en de meeste andere acteurs hebben meer tekst dan hij. Stagecoach wordt gerekend tot een subgenre dat wordt aangeduid met de term ship of fools: een groep eigenaardige personages, vaak met tegenstrijdige belangen, zit met elkaar opgescheept in een afgesloten ruimte; daarbuiten wacht gevaar. Om te overleven, zullen zij de meningsverschillen opzij moeten zetten, en moeten samenwerken.

De fools zijn in dit geval, onder meer, een dronken dokter, een prostituee (ze wordt overigens een 'dance hall girl' genoemd), een sheriff, een professionele kaartspeler, en een zwangere vrouw. De afgesloten ruimte is de postkoets naar Lordsburg. Daarbuiten wachten de Indianen. Onderweg voegt zich een jongeman genaamd de Ringo Kid bij het gezelschap; de Kid is zojuist uit de gevangenis ontsnapt en nu op weg is naar Lordsburg om een wraak te nemen op de drie personen die hem via een valse getuigenis achter de tralies hebben gewerkt.

Zoals gewoonlijk in dit soort films halen de moeilijke omstandigheden het beste in de personages naar boven: de prostituee is heel zorgzaam voor de zwangere vrouw, de dronken dokter houdt zijn hoofd koel en het is uiteindelijk de Ringo Kid die dankzij zijn dapperheid de groep redt. Nadat hij in Lordsburg wraak heeft genomen op het gespuis, laat de sheriff hem dan ook vertrekken: een held sluit je niet op achter de tralies.

Officieel was de film gebaseerd op een westernverhaal dat was verschenen in een populair magazine, maar de werkelijke bron was de novelle Boule de Suif van de Franse schrijver Guy de Maupassant. Bij Maupassant is het echter niet de jongeman, maar de prostituee die de groep redt. Het verhaal van Maupassant speelt zich af tijdens de Frans-Duitse oorlog en de Franse reizigers mogen vertrekken als één van de vrouwen (iedereen houdt haar voor een prostituee) de nacht doorbrengt met de kapitein van het Pruisische regiment. Uiteindelijk geeft ze toe: ze redt daarmee de groep, maar de reiziger kijken nu nog dieper op haar neer.

Stagecoach is meer dan zeventig jaar oud en maakt op veel punten natuurlijk ook een ouwerwetse indruk, maar het is opvallend hoe fris het verhaal na al die jaren nog is. Ook de de grote actiescène aan het slot, met dat legendarische stuntwerk can Canutt, is nog steeds meer dan de moeite waard. Dit is een klassieker die iedereen een keer gezien moet hebben. De film is door Art-S Home Entertainment opnieuw op DVD uitgebracht, in een geremasterde versie, die er prachtig uitziet.

7 7.5 9 9 8

- The man who shot Liberty Valence (western / drama : 8)
- True Grit (2010) (western / drama : 8)