Die schwarzen Adler von Santa Fe

De titel van deze Sauerkrautwestern is om verschillende redenen misleidend. Om te beginnen is de titel meervoud: De Zwarte Adelaars van Santa Fe. Er is echter slechts één personage dat luistert naar de naam Zwarte Adelaar, een indianenopperhoofd.  En verder komt deze Indiaan (zoals u wel zult willen aannemen) niet uit Santa Fe.

De film begint met een aanval van de Comanchen op een westernstadje. Een deel van de inwoners wordt vermoord, de overlevenden vluchten naar het nabijgelegen Fort Eagle Rock. De commandant heeft maar weinig mensen tot zijn beschikking en vraagt daarom de scout (en indianenvriend) McPherson om te onderzoeken waarom de Comanchen het vredesverdrag hebben verbroken. McPherson ontdekt al gauw dat de grote schuldige de corrupte rancher Morton is, die heeft vernomen dat er olie zit onder de Indiaanse jachtgronden. Morton probeert daarom een oorlog uit te lokken, in de hoop dat de Comanchen  door het leger zullen worden uitgeroeid, en hij hun land kan inpikken.

Het verhaal doet sterk denken aan de Karl May-adaptaties die in de vroege jaren zestig erg populair waren in Duitsland (en ver daarbuiten). Het slot, met de Indianen die de bedreigde soldaten redden uit een penibele situatie, lijkt zo uit één van de Winnetoufilms te zijn geplukt. De film is nooit doodsaai, maar erg opwindend zou ik hem ook niet willen noemen. Er is zo nu en dan een knokpartij en verder is er wat romantisch gedoe rond twee charmante dames, de één blond, de ander donker. Het landschap doet wat vreemd aan: dit is een van de weinige westerns die (deels) werd opgenomen in het voormalige Tsjechoslowakije.

De rolverdeling is aardig, met een paar bekende westerngezichten in hoofd- en bijrollen, maar helaas wordt de beste acteur, Horst Frank, in de verkeerde rol uitgespeeld: hij moet een goedzak spelen, terwijl hij nou juist zo bedreven is in het spelen van slechteriken. Het bekendste gezicht is wellicht dat van de stokoude Josef Egger, die op zijn oude dag nog zou uitgroeien tot een legende, dankzij de films van Sergio Leone. De Duitse zanger Ronny (Wolfgang Roloff), in die tijd ook in Nederland een razend populaire figuur, zingt (verkleed als cowboy) Kenn ein Land. Familievertier.

6 6 5 5 5.5

- The man who shot Liberty Valence (western / drama : 8)
- Colorado Territory (western : 8)