Règlements de femmes OQ Corral

De acteurs zijn niet van het meest capabele soort in deze erotische western van Franse bodem. Voorts is de prent geschoten in een pretpark met het wilde westen als thema en ogen de voor de camera opererende Fransozen ongemakkelijk in kledij die waarschijnlijk uit de plaatselijke feestwinkel is gehaald. Ik ga er gemakshalve maar van uit dat die reeds in de jaren ´70 bestonden. De pint in hun handen oogt ook al oncomfortabel en verraadt die cultureel merkwaardige fetisj voor het drinken van gestampte druiven.

Op Tiroler manier lijkt er een soft pornografische pief-paf-poef uit de doeken te worden gedaan, hetgeen op zich al geinig genoeg zou moeten zijn in een dronken bui. Maar al vroeg pakt deze slakkenwestern, of hoe je een Franse cowboyproductie ook wenst te noemen, uit met een geweldige schietpartij. Deze uitbarsting van mannelijke glorie in het oude westen, alwaar levens goedkoop waren, brachten me staand ovatiënd bijna tot huilen van cinematofiele vreugde. Dat laatste is overigens ietwat overdreven, maar je begrijpt het plaatje wat ik poog te schetsen.

Er wordt ook nog wat afgewipt in deze film. Regisseur Jean-Marie Pallardy had nu eenmaal meeer affiniteit met saloondames dan met cowboys. En dat is op zich best begrijpelijk natuurlijk. Vooral Alice Arno levert in dat kader een sexy bijdrage. Of Neerlands trots Willeke van Ammelrooij er trots op is in deze halfgare film te hebben gefungeerd, waag ik te betwijfelen. Veel bijzonders brengt ze niet te berde en sex appeal had ze niet, al zullen sommigen het met me oneens zijn wat dat betreft.

Hoogtepunt van de film: Een koppel maakt een nummertje op een rijdend paard. Chapeau, monsieur Pallardy!

Règlements de femmes OQ Corral is geen hardcore, al werd de film (onder andere titels) later wel voorzien van stukjes harde porno; met compleet andere acteurs en actrices overigens. De xxx cut heb ik jaren geleden eens gezien en eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de, slecht ingemonteerde, harde pornoscènes geen enkele toegevoegde waarde hebben. Houd het gerust bij de dvd van distributeur Le chat qui fume, die aardig is te noemen, maar helaas geen ondertitels biedt.

4 4 7 6 6

- Compañeros (western : 8.5)
- Django (western : 8)