De Heineken Ontvoering

Een van de bekendste criminele zaken uit de na-oorlogse Nederlandse geschiedenis, is de ontvoering van de industrieel Freddie Heineken door de bende van Cor van Hout en Willem Holleeder. Er bestaat een bekend boek (van de hand van misdaadverslaggever Peter R. de Vries), plus diverse docudrama’s, maar voor zover ik weet is dit de eerste speelfilm. Zowel De Vries (die zelf plannen heeft voor een verfilming) als Holleeder (die vond dat hij ten onrechte als een sadist werd afgeschilderd) probeerden de film tegen te houden, maar de rechter wees hun eisen af.

Opvallend  detail is dat ‘Holleeder’ niet in de film voorkomt. Zijn personage is versmolten met een vijfde lid van de bende tot ene ‘Rem Hubrechts’ (er zijn dus in de film slechts vier in plaats van vijf ontvoerders). Hubrechts is aan het begin van de film nog een buitenstaander die toevallig bij de zaak betrokken raakt, maar hij wordt al snel de voornaamste man naast leider ‘Cor’. Samen met Freddie Heineken (die wordt gespeeld door Rutger Hauer), is hij ook het voornaamste personage in de hele film. Reinout Scholten van Aschat (zoon van) speelt hem perfect. Ook Hauer is zeer sterk als het slachtoffer van de ontvoering.

De aandacht voor deze twee personages, heeft echter nadelen: de anderen blijven erg vaag, en sommige plotlijnen (zoals de afhandeling van het losgeld) worden nauwelijks aangeroerd. Het tweede slachtoffer van de ontvoering, de chauffeur Ab Doderer, raakt compleet uit beeld. Dit heeft vooral gevolgen voor de eerste helft van de film, die tamelijk verbrokkeld en verwarrend overkomt. Wel zorgen de scènes met Hauer en Scholten van Aschat steeds voor spanning. Nadat Heineken en Doderer zijn bevrijd, krijgt de film meer lijn en vaart, al blijft het script het zwakke punt.

Het tweede deel is één grote achtervolging, een kat-en-muis-spel met de voormalige muis in de rol van de kat. Heineken was geen gemakkelijke jongen, en hij liet onmiddellijk weten dat hij kosten noch moeite zou sparen om de daders voor de rechtbank te krijgen. Heineken had veel geld, en de wereld bleek daardoor plots zeer klein. Twee (in werkelijkheid drie) daders worden snel opgepakt, maar Van Hout en Hollee … (sorry: Hubrechts) ontsnappen naar het buitenland.

Het tweetal wordt in Parijs aangehouden, maar door een verouderd verdrag, kunnen ze niet worden uitgeleverd. Heineken krijgt het (via zijn politieke connecties) voor elkaar dat ze naar het Franse deel van Sint-Maarten worden gebracht. Daar huurt hij knokploegen in en jut hij de plaatselijke bevolking op. De twee vluchten naar het Nederlandse deel, waar ze worden opgepakt.

NB: De film eindigt met de aanhouding. Door het soepele juridische beleid in Nederland, kwamen beiden weer snel vrij. De twee vrienden werden uiteindelijk vijanden, en in 2003 liet Holleeder (volgens verklaringen) zijn voormalige makker liquideren.

7 7.5 7 6.5 7

- American Gangster (misdaad / thriller : 7)
- Il Giorno della Civetta (The Day of the Owl) (misdaad / thriller : 7)